RV2BP_2SMC Cvičení k somatologii 2

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (cvičící)
Mgr. Martina Martínková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RV2BP_2SMC/01: Po 18:00–19:40 učebna 27
RV2BP_2SMC/02: Po 10:40–12:20 učebna 27
RV2BP_2SMC/03: St 9:45–11:25 učebna 27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praktická cvičení somatologie II rozvíjejí a utvrzují teoretické znalosti posluchačů z přednášek a samostudia. Kromě diskusí o získaných teoretických znalostech je hlavním cílem praktických cvičení motivovat studenty k samostatnému přemýšlení o souvislostech mezi jednotlivými procesy, které probíhají v lidském těle. Posluchači se mají naučit chápat lidský organizmus jako holistický systém. V programech věnovaných problémům ergonomickým, si studenti mají prokázat existenci přímých vazeb mezi antropologií a zdravím školáků. Cvičení se skládá ze dvou bloků. První je blok cvičení, která jsou věnována základům ergonomie – jejich cílem je seznámit studenty s tím, jak může bezprostřední (školní) prostředí ovlivnit fyzické i psychické zdraví žáka, druhý blok je tvořen několika vybranými praktickými cvičeními z biologie člověka – navazuje na blok cvičení z předchozího semestru.
Osnova
  • Programový cíl - získat podrobnější znalostí o morfologii a fyziologii lidského těla, - pochopit principy vzájemné koordinace funkce jednotlivých částí lidské těla, - pochopit principy společné koordinované účasti tří hlavních regulačních soustav, tj. soustavy humorální, nervové a imunitní, - poznat a pochopit podstatu nejčastějších poruch ve struktuře a funkci těchto regulačních soustav a v principu také pochopit důsledky těchto poruch pro způsob života a výkonnost lidského jedince - zejména v období mladšího a staršího školního věku. Praktická cvičení ze základů ergonomie Vliv školního prostředí na zdraví žáků. Školní nábytek – vady páteře, vady zraku – základní vyšetřovací metody. Specifické potřeby levorukého dítěte. Vliv obuvi na klenbu nohy – vyšetření klenby nohy. Přehled alergizujících a jedovatých rostlin nepatřících do školních tříd. Alergizující textilie, alergeny v potravě. Vybraná cvičení z biologie člověka Faktory ovlivňující kinetiku enzymatické reakce. Semikvantitativní metody stanovení cukru v moči. Receptory -vyšetření chuti, zraku, sluchu. Testy na lateralitu. Jak číst v EKG a v EEG? Nervové reflexy. Testy psychické výkonnosti.
Literatura
  • Biologie : fyziologie člověka a živočichů (Variant.) : Fyziologie člověka a živočichů : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
  • NETTER, Frank H. Anatomický atlas člověka. Edited by Arthur F. Dalley, Translated by Libor Páč - Petr Dubový. 1. vyd. Praha: Avicenum, 2003, 525, 33. ISBN 8024705176. info
  • KITTNAR, Otomar. Fyziologické regulace ve schématech. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 228 s. ISBN 8071697826. info
  • HOŘEJŠÍ, Václav a Jiřina BARTŮŇKOVÁ. Základy imunologie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1998, 219 s. ISBN 80-85875-73-X. info
  • BYSTROŇ, Jaromír. Alergie :průvodce alergickými nemocemi pro lékaře i pacienty. 1. vyd. Ostrava: Mirago, 1997, 228 s. ISBN 80-85922-46-0. info
  • HAVELKOVÁ, Marie. Analýza příčin drogové závislosti-I. Základní informace pro preventivní práci učitelů. In Podpora a ochrana zdraví dítě te. Praha: Čes. lékařská společnost JEP, 1997, s. 190-195. 25/1. ISBN 80-85783-14-2. info
  • TROJAN, Stanislav. Lékařská fyziologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš. Praha: Grada, 1996, 489 s. ISBN 8071693111. info
  • Nárys fyziologie člověka. Edited by Stanislav Trojan. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1994, 170 s. ISBN 80-7066-904-7. info
  • Praktický slovník medicíny :4000 lékařských termínů se srozumitelným výkladem. Edited by Martin Vokurka. Praha: Maxdorf, 1994, 360 s. ISBN 80-85800-06-3. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.