SP4BP_ZSP6 Základy spec. pedagogiky 6 Logopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 18:00–19:40 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět logopedie. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých řečových vad. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro žáky s vadami řeči. Prevence, poradenství.
Osnova
  • oKRUHY KE ZKOUŠCE: 1. Logopedie – předmět, základní úkoly, postavení v systému věd. Logoped, logopedický asistent. 2. Logopedická prevence – primární, sekundární, terciární. Ovlivňování přirozeného vývoje řeči, výchova ke správné výslovnosti. 3. Komunikace, komunikační proces, verbální, nonverbální komunikace. 4. Historický přehled péče o osoby s poruchami komunikačních schopností. Významné osobnosti logopedie. 5. Organizace logopedické intervence v ČR (rezort školství, rezort zdravotnictví, rezort práce a sociálních věcí). 6. Poradenství (SPC, PPP). Vznik, hlavní úkoly, personální obsazení. 7. Fonetika. Rozdělení hlásek v českém jazyce. Tvoření samohlásek a souhlásek. 8. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). 9. Ontogeneze řeči z logopedického aspektu, jazykové roviny v ontogenezi řeči. 10. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická. 11. Přístroje a pomůcky používané v logopedické praxi. 12. Narušená komunikační schopnost – vymezení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 13. Poruchy vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. 14. Vývojová dysfázie – specificky narušený vývoj řeči. Etiologie, symptomatologie, péče o dysfatické jedince. 15. Dyslálie – etiologie, klasifikace, symptomatologie. Zásady korekce hlásek. 16. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolálie. 17. Dysartrie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. 18. Neurotické a psychotické poruchy řeči – mutismus, elektivní mutismus, surdomutismus. Péče o jedince s neurotickými a psychotickými poruchami řeči. 19. Poruchy tempa a plynulosti řeči – balbuties, tumultus sermonis. Etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 20. Poruchy hlasu – etiologie, klasifikace. Zásady hlasové hygieny. 21. Specifické poruchy učení, řeč dětí se SPU. 22. Symptomatické poruchy řeči – etiologie, řeč jedinců s poruchami hybnosti, řeč mentálně retardovaných jedinců, charakteristické rysy řeči těžce zrakově postižených jedinců. 23. Afázie – charakteristika postižení, etiologie, symptomatologie. 24. Augmentativní a alternativní komunikace – význam, užití, výhody a nevýhody AAK.
Literatura
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80 85931-88-5.
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno, Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.