SP4MK_NEPS Neuropsychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/1. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Neuropsychologie je psychologická disciplína, která studuje vztah mozku a chování a integruje do psychologie poznatky z neurologie, neurofyziologie, a to z oblasti diagnostiky i terapie. Studium vyžaduje zopakování základních informací z neurofyziologie a neuroanatomie a současně přehled některých základních koncepcí „bytí a vědomí“ z dějin filozofie. Neuropsychologie umožňuje hlubší a speciálnější pochopení všech základních psychologických kategorií od vědomí, přes poznávací procesy, emoce a motivaci až k některým problémům psychologie osobnosti. Neuropsychologie umožňuje poznání takových psychologických problémů jako je lateralita, specifické vývojové poruchy učení, sy. ADHD/ADD nebo některé poruchy řeči (např. afázie). Znalost neuropsychologie je základem při rehabilitaci v rámci speciální pedagogiky a poradenské i klinické psychologie.
Osnova
  • Předmět neuropsychologie. Vztah neuropsychologie a psychofyziologie. Neuropsychologie a neurologie. Vývoj neuropsychologie. Filozofické a psychologické základy neuropsychologie. Problém lokalizace funkcí. Psychofyziologický problém. Stavba a činnost nervového systému I. Neuron - stavba, funkce. Typy neuronů. Koncepce synapsí. Stavba a činnost nervového systému II. Centrální nervový systém. Mícha. Mozkový kmen. Mozeček. Mezimozek. Velký mozek. Funkční systémy velkého mozku. Levý a pravý mozek. Senzorické systémy. Základy elektrofyziologie NS. Elektroencefalografie. Evokované potenciály. Problematika vědomí a bdění. Spánek, jeho průběh a poruchy. Neuropsychologie pozornosti. Neuropsychologie a psychofyziologie emocí. Neuropsychologická problematika paměti. Lurijovo pojetí neuropsychologie paměti. Neuropsychologie řeči. Neuropsycholingvistika. Porucha řeči. Afázie - pojem, klasifikace. Vývojová dysfázie. Neuropsychologické pojetí vývojových poruch učení. Neuropsychologické vyšetření. Lurijovo neurops. vyšetření - schéma Christensenové. Příklady dalších vyšetřovacích metod: minnesotský test, bostonský test, Halstead-Reitanova testová baterie a d. Neuropsychologická rehabilitace. Rehabilitace jednotlivých psychických funkcí, zejména řeči. Perspektivy a možnosti neuropsychologie. Místo neuropsychologie ve speciální pedagogice. Test ze základů neuropsychologie.
Literatura
  • KOUKOLÍK, František. Sociální mozek. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 269 s. ISBN 8024612429. info
  • KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. Illustrated by Vladimír Renčín. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2005, 263 s. ISBN 8072623141. info
  • DAMASIO, Antonio R. Hledání Spinozy : radost, strast a citový mozek. Translated by František Koukolík. 1. vyd. Praha: Dybbuk, 2004, 350 s. ISBN 8090300197. info
  • GOLDBERG, Elkhonon. Jak nás mozek civilizuje : čelní laloky a řídící funkce mozku. Translated by František Koukolík. Vyd. české 1. Praha: Karolinum, 2004, 257 s. ISBN 8024607131. info
  • KOUKOLÍK, František. Lidský mozek :funkční systémy : norma a poruchy. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2002, 451 s. ISBN 80-7178-632-2. info
  • Vybrané přednášky o vztahu mozku a chování. Edited by František Koukolík. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1995, 141 s. ISBN 80-7066-992-6. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009.