PdF:SPKRC_NKS Nar. kom. schopnost - Informace o předmětu
SPKRC_NKS Narušená komunikační schopnost
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/0/16. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace o další aprobační předmět (program PdF, C-CV, směr Speciální pedagogika pro základní školy)
- Cíle předmětu
- Narušená komunikační schopnost Obecná analýza lidské komunikace, vymezení lidské komunikace, funkce komunikování, vnitřní a vnější kontext komunikace, kontextové modality, komunikační kompetence, teorie neverbální komunikace, neverbální projevy v terapeutickém kontextu, analýza slovní komunikace, terapeutická a pomáhající komunikace, poruchy v interpersonální komunikaci, narušená komunikační schopnost, etiologie a patogeneze narušené komunikační schopnosti, specifika intervence v logopedii – diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie, prevence, metody, techniky a postupy logopedické diagnostiky a terapie, principy jejich aplikace, vývojové trendy, současné diagnostické a terapeutické postupy využívané u jedinců s afázií, problematika terapie deficitů v rozumění i produkci řeči, diagnostické a terapeutické postupy užívané u osob se získanou dysartrií, aktuální postupy při terapii dysfagií, aktuální otázky současné balbutologie.
- Osnova
- Okruhy ke zkoušce: 1. Vymezení lidské komunikace, účel lidského komunikování a motivace k němu, komunikační kontext, kontextové modality, komunikační kompetence, způsoby komunikace. 2. Teorie neverbální komunikace- základní teze, neverbální projev y v terapeutickém kontextu. 3. Analýza slovní komunikace-základní teze, ontogeneze slovního komunikování, fáze v osvojování si jazyka, rozvoj slovní zásoby. Dialog, rozhovor, konverzace. 4. Terapeutická a pomáhající komunikace, rizika v terapeutické komunikaci, pokyny pro komunikaci s klienty. 5. Narušená komunikační schopnost – etiologie, patogeneze všech kategorií narušené komunikační schopnosti. 6. Specifika intervence v logopedii, současné používané metody a techniky logopedické diagnostiky a terapie, principy jejich aplikace, vývojové trendy. 7. Afázie – aplikace současných diagnostických postupů, efektivita terapie afázie, terapeutické strategie – kognitivně neuropsychologický přístup, pragmatické přístupy, skupinová terapie. 8. Moderní diagnostické a terapeutické postupy užívané při logopedické intervenci u osob se získanou dysartrií. 9. Dysfagie – interdisciplinární diagnostika, využití kompenzačních a terapeutických strategií. 10. Etiologie a patogeneze balbuties, diagnostické a terapeutické postupy.
- Literatura
- FRASER, M. Svépomocný program při koktavosti. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-352-8.
- Metody hodnocení
- Teoretická i praktická výuka, zpracování seminární práce, zkouška.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Specializace I. - možnost výběru mezi 1a a 1b.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/SPKRC_NKS