SPKRC_NKS Narušená komunikační schopnost

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/16. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Narušená komunikační schopnost Obecná analýza lidské komunikace, vymezení lidské komunikace, funkce komunikování, vnitřní a vnější kontext komunikace, kontextové modality, komunikační kompetence, teorie neverbální komunikace, neverbální projevy v terapeutickém kontextu, analýza slovní komunikace, terapeutická a pomáhající komunikace, poruchy v interpersonální komunikaci, narušená komunikační schopnost, etiologie a patogeneze narušené komunikační schopnosti, specifika intervence v logopedii – diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie, prevence, metody, techniky a postupy logopedické diagnostiky a terapie, principy jejich aplikace, vývojové trendy, současné diagnostické a terapeutické postupy využívané u jedinců s afázií, problematika terapie deficitů v rozumění i produkci řeči, diagnostické a terapeutické postupy užívané u osob se získanou dysartrií, aktuální postupy při terapii dysfagií, aktuální otázky současné balbutologie.
Osnova
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Vymezení lidské komunikace, účel lidského komunikování a motivace k němu, komunikační kontext, kontextové modality, komunikační kompetence, způsoby komunikace. 2. Teorie neverbální komunikace- základní teze, neverbální projev y v terapeutickém kontextu. 3. Analýza slovní komunikace-základní teze, ontogeneze slovního komunikování, fáze v osvojování si jazyka, rozvoj slovní zásoby. Dialog, rozhovor, konverzace. 4. Terapeutická a pomáhající komunikace, rizika v terapeutické komunikaci, pokyny pro komunikaci s klienty. 5. Narušená komunikační schopnost – etiologie, patogeneze všech kategorií narušené komunikační schopnosti. 6. Specifika intervence v logopedii, současné používané metody a techniky logopedické diagnostiky a terapie, principy jejich aplikace, vývojové trendy. 7. Afázie – aplikace současných diagnostických postupů, efektivita terapie afázie, terapeutické strategie – kognitivně neuropsychologický přístup, pragmatické přístupy, skupinová terapie. 8. Moderní diagnostické a terapeutické postupy užívané při logopedické intervenci u osob se získanou dysartrií. 9. Dysfagie – interdisciplinární diagnostika, využití kompenzačních a terapeutických strategií. 10. Etiologie a patogeneze balbuties, diagnostické a terapeutické postupy.
Literatura
  • FRASER, M. Svépomocný program při koktavosti. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-352-8.
Metody hodnocení
Teoretická i praktická výuka, zpracování seminární práce, zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Specializace I. - možnost výběru mezi 1a a 1b.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009.