PdF:SV4BP_PPX2 Ped. practise 2 (social) - Course Information
SV4BP_PPX2 Pedagogical practise 2 (social)
Faculty of EducationSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- The thith and the fourth semester is dedicated to area of social work in different levels, students are in frame of practice involved in enviroment, where they can devote to social work area, social care and intercultural education. Proposed institutions: institutions for social care, offices for social care, drug centres, institutions for women and girls counselling asyle houses, diagnostical institutions, medial and probal service, prevention area, roma centres, centres for refugees, school and nonschool institutions attended by children from social disadvantaged enviroment, children of imigrants and school with high percentage of roma pupils etc.
- Syllabus
- Part of education of social pedagogues is pedagogical practice, which students pass during the studies. Direction, aims and tasks of practice are distributed into single semesters; social practice encompasses activities from the area aof social work and intercultural education. The tasl of the practice is to introduce socail pedagogic with focus on freetime in differnet organisations and offer through the students future specialzed workers for area of outschool education, freetime, social work and intercultural education.
- Literature
- ZAPLETAL, Miloš. Hry na hřišti a v tělocvičně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 3, Hry na hřišti a v tělocvičně [Zapletal, 1987] : Velká encyklopedie her. 3, Hry na hřišti a v tělocvičně [Zapletal, 1997]. info
- PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 pp. ISBN 80-210-2033-4. info
- PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 229 s. ISBN 80-7178-295-5. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry. Edited by Bohuslav Blažek. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1995, 186 s. ISBN 8070211393. info
- JŮVA, Vladimír. Muzeopedagogika a pedagogika volného času. (Museopedagogy and pedagogy of free time). Vychovávatel' : časopis pedagógov. Bratislava: Educatio, 1993, vol. 1993, 5/6, p. 16-17. ISSN 0139-6919. info
- BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976, 194 stran. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: průběžná pedagogogická praxe v rozsahu 2 hodin týdně ukončená zápočtem. Studenti si samostatně vyberou zařízení, ve kterém budou vykonávat pedagogickou praxi.Písemný záznam z průběžné praxe musí obsahovat analýzu a reflexi zařízení, instituce, aktivit a činností, které se studenti v průběhu praxe věnovali, komentář, zhodnocení a popis zjištěných skutečností. Součástí bude potvrzení o absolvování praxe a vlastní sebereflexe z pedagogických činností.Konečnou podobu písemných materiálů dotvoří studenti podle svého zvážení. Navrhovaná zařízení:Ústavy sociální péče, úřady sociální péče, protidrogová centra, poradny pro ženy a dívky v tísni, azylové domy, diagnostický ústav, mediační a probační služba, oblast prevence, romská centra, centra pro uprchlíky, školní a mimoškolní zařízení, která navštěvují děti se sociálně znevýhodněného prostředí, děti imigrantů a školy s vysokým procentem romských žáků, aj. Na závěr praxe studenti předloží písemnou analýzu praxe a potvrzení o absolvování praxe. Po absolvování průběžné pedagogické praxe v rozsahu 2 hodin týdně předloží student požadovanou pedagogickou dokumentaci.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks. - Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1094
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SV4BP_PPX2