SV4BP_SPgS Sociální pedagogika (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (cvičící)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_SPgS/01: Út 7:55–9:35 učebna 33
SV4BP_SPgS/02: Út 16:10–17:50 učebna 33
Předpoklady
Seminář je určen studentům bakalářského studia sociální pedagogiky se zam. na volný čas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář úzce navazuje na předmět SV4BP_SoPg Sociální pedagogika (přednáška garant doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.). Předpokládá hlubší proniknutí a orientaci v aktuálních problémech sociální pedagogiky. Je zaměřen na zvládnutí praktických dovedností a kompetencí sociálního pedagoga. Na základě získaných teoretických znalostí a zkušeností podporuje studenta k aktivnímu přístupu při řešení otázek z praxe.
Osnova
  • 1. Základní faktory vývoje člověka a vztahy mezi nimi. 2. Historický vývoj sociální pedagogiky jako vědní disciplíny - v evropských zemích - v českých zemích 3. Sociální funkce výchovy v anglo- americké kulturní oblasti. 4. Vliv rodinného prostředí na výchovu- náhradní rodinná péče. 5. Výchova a vzdělávání ohrožených a rizikových skupin. 6. Tendence vývoje sociální pedagogiky.
Literatura
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 45 s. ISBN 8021034696. info
  • HRONCOVÁ, Jolana, Anna HUDECOVÁ a Tatiana MATULAYOVÁ. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001, 298 s. ISBN 80-8055-476-5. info
  • KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1996, 63 s. ISBN 8070676698. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Na základě prostudované literatury a zkušeností z praxe si studenti v rámci předmětu Seminář ze sociální pedagogiky samostatně připravují vystoupení dle zadaných témat. Téma je nutno zpracovat dle předem vymezených kritérií. Předpokladem k úspěšnému absolvování předmětu je prokázat schopnost reflexe zvoleného tématu, vlastní zainteresovanost k problematice. Nedílnou součástí prezentace je vlastní názor studenta. Důraz je kladem na vymezení pozice sociálního pedagoga v dané oblasti a stanovení otázek vyúsťující v následnou diskusi studentů.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.