SZ2BP_SLE1 Školská politika, školský systém a legislativa I

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ2BP_SLE1/01: Út 8:50–9:35 učebna 50
SZ2BP_SLE1/02: Út 9:45–10:30 učebna 50
SZ2BP_SLE1/03: St 13:15–14:10 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem výuky školského managementu je seznámit studenty s pojetím a Obsahem předmětu je seznámení s hlavními současnými směry a koncepcemi, stejně jako s ekonomickými možnostmi a nástroji v oblasti školství , se základními pojmy školského managementu, osvojit si základy právního vědomí a jednání na základě znalostí školské i občanské pracovněprávní problematiky, aby se mohli stát aktivními členy společenského systému řízení, podílet se na řízení svého pracoviště, vytvářet jeho profil a pověst. Budoucí učitelé jsou vedeni k aktivní účasti na řízení školství a k tomu, aby byli schopni se podílet na usměrňování a vytváření školské politiky. Učí se chápat základní systémy řízení, efektivní metody řízení školství, výchovy a vzdělávání.
Osnova
  • Osnova Obsah předmětu: Vzdělávací politika a makrořízení školství. Funkce, etapy a činnosti řízení výchovněvzdělávacích institucí. Osobnost ředitele školy. Psychologické aspekty řízení školy. Vzdělávací standardy jako nástroj řízení pedagogického procesu. Některé vybrané aspekty řízení výuky. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR (zákony, vyhlášky). Marketing a škola. Vnější prostředí školy. Struktura vzdělávací soustavy v ČR. Vnitřní prostředí školy. Klima školy. Kultura školy, Evaluace školy. Strategické plánování školy. Vzdělávací programy. Příspěvek předmětu k rozvoji učitelských kompetencí: Výuka předmětu přispívá k rozvoji kompetence pedagogicko-didakticko-psychologické, kompetence komunikativní, kompetence řídící a kompetence plánovací a projektivní.
Literatura
  • BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu.1, 2. Praha : Univerzita Karlova, 1995. FISCHER, W. A., SCHRATZ, M. Vedení a rozvoj školy. Brno: Paido, 1997. MALACH, A. (ed.) Vstup do Evropské unie a řízení školství II. Br
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.