ZS1BP_APB3 Aplikační blok z psychologie 3 - Interakční cvičení

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_APB3/01: Po 13:25–15:05 šatna, J. Řezáč
ZS1BP_APB3/02: St 15:15–16:55 šatna, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB3/03: Út 12:30–14:10 šatna, I. Žaloudíková
ZS1BP_APB3/04: Čt 8:50–10:30 učebna 34, I. Ocetková
ZS1BP_APB3/05: Po 9:45–11:25 šatna, I. Ocetková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem cvičení je synteza znalostí ze základních psychologických disciplín a nastartování utváření interakčních dovedností (komunikačních., perecpčních., behaviorálních.,). Využití prvků interakčního a sociálněpsychologického výcviku přispívá ke zvyšování sociálněpsychologické (profesní) kompetence budoucího učitele. Cvičení je zároveň orientováno i na utvoření základních předpokladů pro využívání interakčních technik v práci s dětmi.
Osnova
  • 1. Teoretická příprava na praktickou část cvičení Klíčové pojmy: interakce; komunikace; interakční učení; formativní vlivy interakcí; interakční dovednosti; kultivace interakčních dovedností; součinnost (typy); možnosti analýzy interakcí. 2. Skupinová analýza způsobů interakcí modelových i reálných problémových situací (event. s využitím videozáznamu). Techniky: interační etudy a modelování problémových situací skupinová diagnostika interakcí (dle polygonu přístupů) skupinová diskuse zaměřená na postižení povahy modelových interakcí a jejich pedagogicko-psychologických důsledků (podrobně viz http://www.ped.muni.cz/wpsy/apl_blok/default.htm)
Literatura
  • KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha, Svoboda 197O. ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.; ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 998 (Formativní působení činností) LEMAN, K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál, 1997. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O. MAREŠ,J.: Interakce učitel-žáci ve zjednodušeném modelu hromadného vyučování. Pedagogika, 1975,5,s.617-628. MAREŠ, J.: Interakce učitel-žáci v hodinách začínajících učitelů. Pedagogický výzkum, 1977, č. 12, s. 127-14O. PLAŇAVA,I.: Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992. ŘEZÁČ, J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998. ISBN 80-85931-48-6 SVATOŠ,T.: Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70. ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J.: Psychologická praktika I. Pdf MU Brno 1996. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV 1999. ISBN 80-85866-40-4.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.