PdF:ZS1BP_PsVV Psychologie vyučování a vých. - Informace o předmětu
ZS1BP_PsVV Psychologie vyučování a výchovy
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová - Rozvrh
- St 14:20–15:05 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Osnova
- Psychologie výchovy a vyučování 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce. 3. Metody pedagogické psychologie. 4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference. 5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky. 6. Psychologie vyučování. 7. Tvořivost. 8. Příčiny neprospívání žáků. 9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení. 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova. 12. Osobnost žáka současné školy. 13. Formativní vlivy působící na žáka. 14. Osobnost učitele. 15. Vztahy mezi učitelem a žákem. 16. Klima školní třídy a školy. 17. Poruchy učení a chování žáků. 19. Zvládání školní zátěže 19. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování
- Literatura
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- Informace učitele
- OKRUHY KE ZKOUŠCE Z PSYCHOLOGIE VYUČOVÁNÍ A VÝCHOVY 1. Předmět psychologie vyučování a výchovy, metody 2. Teorie učení v psychologii (asocianismus, behaviorismus, gestalt psychologie) 3. Druhy učení 4. Senzomotorické učení a dovednosti 5. Zákon opakování, zpětné vazby, motivace 6. Transfer a interference 7. Kognitivní styl a učební styl 8. Strategie učení 9. Pojmové mapování 10. Vývoj kognitivních funkcí, myšlení (Piaget, Vygotskij, Bruner,..) 11. Osvojování vědomostí 12. Výsledky učení (postoje, dovednosti, schopnosti, znalosti, kompetence) 13. Psychologie jnteligence 14. Psychologie tvořivosti 15. Patologie učení, specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie) 16. Učitel, psychologie osobnosti učitele, typologie učitele 17. Učitelský stres, burn – out, předcházení stresu 18. Osobnost žáka, zvládání školní zátěže, stres u žáků 19. Psychologie školního úspěchu a neúspěchu 20. Užití psychologických poznatků o učení a vyučování v praxi 21. Psychologie výchovy a její prostředky 22. Odměna a trest ve výchově 23. Styly výchovy 24. Hodnoty a morální vývoj 25. Výchova a sebevýchova 26. Výchova ve škole, vliv učitele, vrstevníci 27. Rodina a výchova 28. Poruchy chování 29. Problémový žák 30. Charakteristika osobnosti žáka, individuální rozdíly 31. Strategie řízení školní třídy 32. Klima školní třídy, sociální klima školy 33. Mnohostranný a jednostranný vývoj člověka
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/ZS1BP_PsVV