PdF:ZS1MK_PD2 Praktikum didaktiky IVZ II - Informace o předmětu
ZS1MK_PD2 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu II
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (cvičící) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na Praktikum integrovaného vědního základu I a na Didaktiku integrovaného vědního základu. Výuka se bude zaměřovat především na využití alternativních forem výuky předmětů o přírodě a společnosti: integrovaná tématická výuka, terénní výuka, projektová výuka aj. Jednou z forem výuky může být studentský pedagogický projekt na základě námětů jednotlivých kateder, který bude skupinově vytvářen a realizován v různých typech základních škol v podobě integrované tématické výuky na dané téma. Svou intagrovanou výuku na ZŠ studenti realizují, zdokumentují, následně analyzují, společně s vyučujícími zhodnotí a závěry prezentují na studentské konferenci.
- Osnova
- 1. Alternativní metody a formy výuky předmětů o přírodě a společnosti (kooperativní výuka, práce ve dvojicích, skupinová výuka, projektová výuka aj.) 2. Projektová výuka 3. Terénní výuka 4. Regionální aspekty výuky 5. Integrovaná tématická výuka 6. Vzdělávací obsahy vhodné pro alternativní výuku 7. Výukové prostředky vhodné pro alternativní výuku 8. Komplexní alternativní didaktické zpracování daného tématu: - struktura metodického zpracování tématu - příprava pomůcek a pracovních listů pro výuku - vlastní realizace výuky - analýza a zhodnocení výuky - studentská konference 9. Průřezová témata a alternativní výuka předmětů o přírodě a společnosti
- Literatura
- Machalová
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Helena MUSILOVÁ. Pojetí a obsah učiva o nerostech, horninách a půdě a způsob jeho realizace ve vyučování prvouce a přírodovědě. Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, spol.s.r.o., 2001, roč. 10, č. 3, s. 77-85. ISSN 1211-4669. info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. Brno: Paido, 1996, 44 s. ISBN 80-85931-29-X. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno plněním zadaných úkolů v průběhu semestru a odevzdáním seminární práce.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/ZS1MK_PD2