AJPV_ASWR Akademické dovednosti: psaní

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Radek Vogel, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Rozvrh
St 9:45–11:25 učebna 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course objectives are to make students familiar with the methodology of science, to introduce them to the formal written style and its genres, to enhance their ability to use English appropriately in writing for academic purposes and to expand and practise the vocabulary, grammar and cohesive devices of Academic English.
Osnova
  • 1. Writing an academic essay - instructions and recommendations. 2. Methodology of science. Written vs. spoken medium. Formal vs. informal styles. 3. Genres of academic and scientific writing. Scientific prose style vs. popular scientific / didactic style. Linguistic appropriateness. 4. Coherence. Topics, frames and text organization. 5. Lexical and grammatical cohesion. Connectors. 6. Vocabulary of academic texts. Formulaic sequences. Abbreviation. 7. Syntax of academic texts. Word order. 8. Referencing and integrating quotes into a text. Plagiarism. 9. Using surveys and questionnaires. Punctuation in English. 10. Notes. Bibliography/references.
Literatura
  • HUGHES, Rebecca. Exploring grammar in writing : with answers. Cambridge: Cambridge University Press, 2005, viii, 168. ISBN 0521669944. info
  • HARMER, Jeremy. How to teach writing. Harlow: Longman, 2004, vi, 154. ISBN 9780582779983. info
  • URBANOVÁ, Ludmila a Andrew Philip OAKLAND. Úvod do anglické stylistiky. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 148 s. Studium. ISBN 80-86598-33-0. info
  • MACPHERSON, Robin. Základy anglické stylistiky. Praha: Academia, 1997, 240 s. ISBN 80-200-0644-3. info
  • HAMP-LYONS, Liz a Ben HEASLEY. Study writing : a course in written English for academic and professional purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 1998, vii, 168. ISBN 0521315581. info
  • NUNAN, David. Language teaching methodology :a textbook for teacher. Harlow: Longman, Pearson Education, 2000, xiv, 264 s. ISBN 0-13-521469-6. info
Metody hodnocení
Credit requirements: - attendance (minimum 80%) - active participation in seminars - a piece of formal text (2-3 pages) - due on 5 June 2008
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017.