Bi1BK_ZNTE Živá a neživá příroda v EU

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je sjednocení a rozšíření úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě, třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí v přírodě mimo území České republiky - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci učitele se žáky v základním vzdělávání. Orientace předmětu je na srovnávání přírody v ČR, v Evropě i ve světě. Cílem je aplikace praktických znalostí použitelných v terénu v zemích EU, orientace na biotopech v zahraničí se zaměřením na subtropy, globální pohled na přírodu a vztahy v ní, včetně negativního působení člověka. Je zde využívána dlouholetá spolupráce s univerzitou v Ljubljani - Slovinsko. Společně s pracovníky katedry didaktiky biologie BtF je připraveno terénní cvičení, jehož cílem je propojit a hlavně upevnit poznatky nejen z geologie, mineralogie, botaniky, zoologie a ekologie v terénních podmínkách Alp, u moře a v jeskyních, ale současně navázat kontakty s pedagogy v zahraničí a poznat způsob výuky v dalších zemích Evropy. Předmět uzavírá soubor volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který obsahově navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti“ a povinná cvičení. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Je jedním z předmětů specializace.
Osnova
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti -úloha učitele v základním vzdělávání - teoretický základ, metody, formy, prostředky pro výuku na 1. stupni v zemích Evropy 2. Terénní cvičení: hory, moře, jeskyně a antropogenní biotopy v Evropě 3. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 4. Poznávání základních (modelových) organismů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ v terénu 5. Tvorba vlastní sbírky pro výuku i pro radost 6. Exkurze a diskuse na katedře didaktiky biologie – univerzita v Ljubljani
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
v r. 2007 nebude předmět otevřen.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.