Bi1BP_ZNTE Živá a neživá příroda v EU

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
6 dní. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Cíle předmětu
Cílem předmětu je sjednocení a rozšíření úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě, třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí v přírodě mimo území České republiky - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci učitele se žáky v základním vzdělávání. Orientace předmětu je na srovnávání přírody v ČR, v Evropě i ve světě. Cílem je aplikace praktických znalostí použitelných v terénu v zemích EU, orientace na biotopech v zahraničí se zaměřením na subtropy, globální pohled na přírodu a vztahy v ní, včetně negativního působení člověka. Je zde využívána dlouholetá spolupráce s univerzitou v Ljubljani - Slovinsko. Společně s pracovníky katedry didaktiky biologie BtF je připraveno terénní cvičení, jehož cílem je propojit a hlavně upevnit poznatky nejen z geologie, mineralogie, botaniky, zoologie a ekologie v terénních podmínkách Alp, u moře a v jeskyních, ale současně navázat kontakty s pedagogy v zahraničí a poznat způsob výuky v dalších zemích Evropy. Předmět uzavírá soubor volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který obsahově navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti“ a povinná cvičení. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Je jedním z předmětů specializace.
Osnova
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti -úloha učitele v základním vzdělávání - teoretický základ, metody, formy, prostředky pro výuku na 1. stupni v zemích Evropy 2. Terénní cvičení: hory, moře, jeskyně a antropogenní biotopy v Evropě 3. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 4. Poznávání základních (modelových) organismů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ v terénu 5. Tvorba vlastní sbírky pro výuku i pro radost 6. Exkurze a diskuse na katedře didaktiky biologie – univerzita v Ljubljani
Metody hodnocení
Předmět zakončen po splnění všech úkolů, které budou průběžně zadávány v terénu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.