PdF:NJ2MP_2DID Didactics 2 - Course Information
NJ2MP_2DID Didactics 2
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Department of German Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Helena Rytířová - Timetable of Seminar Groups
- NJ2MP_2DID/01: Mon 10:40–12:20 učebna 63, A. Brychová
NJ2MP_2DID/02: Mon 13:25–15:05 učebna 63, A. Brychová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in German Language and Literature (programme PdF, M-ZS5)
- Lower Secondary School Teacher Training in German Language and Literature (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- The main object is, how to envelop the Communicative Competention in the communikativ language teaching.Communicative language teaching (CLT) is an approach to foreign or second language learning which emphasizes that the goal of language learning is communicative competence. Communicative Competence: The role of language learning is to achieve communicative competence. Communicative competence has four parts, which we call language competencies. 1. Grammatical competence is how well a person has learned that features and rules of the language. This includes vocabulary, pronunciation, and sentence formation. The main question is: How well does a person understand German grammar and how to teach it. The students and the teacher describe the methodologies of teaching of vocabulary, pronuncation and grammar. We will also present theories and techniques for teaching German as a foreign language to learners with learning disabilities.
- Syllabus (in Czech)
- 1. jazykové prostředky vymezení pojmu / Teilkompetenzen, Begriffsbestimmung 2. slovní zásoba (metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Wortschatzarbeit (Methoden und Arbeitsformen, Lernstrategien, Übungstypologie) 3. mluvnice(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Grammatik, Methoden und Arbeitsformen, Strategien, kreative Übungstypologie und ihre Anwendung. 4. fonetika(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)/ Phonetik und ihre Gegenstandsbereiche, methodische Prinzipien, Übungen und Unterrichtsmittel 5. pravopis(metody a formy práce, strategie nácviku, samostatné vytváření cvičení)Rechtschreibung und ihr Stellenwert, Methoden und Formen der Übung, Übungsproduktion.
- Literature
- Die Rhythmuslokomotive : Ausspracheübungen für Kinder. Edited by Ernst Endt - Ursula Hirschfeld. München: Goethe-Institut, 1995, 102 stran. info
- DIELING, Helga and Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
- FUNK, Hermann and Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 1991, 160 s. ISBN 3-468-49679-6. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick (Methodology of German Language as a Foreing). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 pp. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
- MÜLLER, Bernd-Dietrich. Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Berlin: Langenscheidt, 1994, 119 s. ISBN 3468496729. info
- MULLER, Bruno. Rechtschreibschulung. Wien: Leitner, 1964, 159 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- ukončení předmětu v podobě zápočtu. Pro absolvování předmětu je zapotřebí vypracování dílčích seminárních písemných úkolů: - strategie, aktivity, cvičení pro zprostředkování správné výslovnosti - strategie, aktivity, cvičení pro zprostředkování gramatiky - strategie, aktivity, cvičení pro zprostředkování slovní zásoby - základní principy a konkrétní aktivity pro výuku němčiny u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami Tyto práce budou prezentovány v kontaktních hodinách a umístěny do e-learningového prostředí (kurz Didaktika 2). Studenti se mohou tímto způsobem blíže seznámit s pracemi celé seminární skupiny, mají možnost se vyjádřit a rozvinout diskusi pomocí internetu. Vyučujícímu je poskytnuta možnost kontroly a individuální komunikace.
- Language of instruction
- German
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/NJ2MP_2DID