OP3BK_DKP Komparativní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/2. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Předpoklady
Předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast - zpracování eseje na zadané téma.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 180 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/180, pouze zareg.: 0/180
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Termínem Srovnávací pedagogika (komparativní pedagogika) je označována výzkumná metoda, vědecká disciplína zabývající se srovnáváním vzdělávacích systémů nebo jejich částí ve dvou nebo více zemích, oblast výzkumných aktivit zaměřených na shromažďování poznatků o vzdělávání v různých zemích. V předmětu Komparativní pedagogika se posluchači především budou zabývat vzdělávacími systémy a problémy spjatými s jejich fungováním a to ve dvou nebo více srovnávaných zemích nebo regionech.
Osnova
  • Osnova: 1. Zdroje srovnávací pedagogiky 2. Předmět, funkce a význam srovnávací pedagogiky 3. Metodologie srovnávací pedagogiky 4. Vývoj českého vzdělávacího systému 5. Alternativní a inovativní školy v ČR a ve světě 6. Vzdělávací sytém ČR - východisko komparace 7. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR "Bílá kniha" - základní rysy 8. Kurikulum v mezinárodním pohledu 9.Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě 10.Komparace vybraných oblastí vzdělávání
Literatura
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
Metody hodnocení
Výuka bude probíhat formou "konzultací". Posluchači budou mít za úkol vypracovat esej v rozsahu 2 - 3 stránek formátu A4, ve které prokážou pochopení podstaty a možností a smyslu komparativní pedagogiky pro učitele praktického vyučování. (Témata prací budou upřesněna na 1. konzultaci).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.