OP3BP_DDOP Didaktika odborných předmětů - přednáška

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Didaktika odborných předmětů využívá teoretické a praktické poznatky pedagogických a psychologických zákonitostí, které uplatňuje při výuce odborných předmětů. Sleduje především aspekty teorie cílů, úkolů, obsahu a prostředků vyučování, vyučovací principy, metody, organizační formy , jakož i osobnost pedagoga i žáka. Současně řeší otázky obsahu a výběru učiva, vzdělávací a výchovné cíle a množství učiva, které je žákům učitelem předkládáno. Zabývá se učebními plány, učebními osnovami a učebnicemi, sleduje obsah a význam jednotlivých předmětů a jejich vliv na celkovou vzdělanost žáků.
Osnova
  • 1. Teorie vyučování odborných předmětů 2. Etapy vyučovacího procesu 3. Vztah mezi teorií a praxí při výuce odborných předmětů. 4. Uplatňování didaktických zásad ve výuce odborných předmětů. 5. Vyučovací metody využívané ve výuce odborných předmětů, činitelé ovlivňující volbu metod. 6. Organizační formy vyučování podle -způsobu organizace -plánování výchovně vzdělávací práce ve střední odborné škole 7. Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce odborných předmětů 8. Osobnost učitele odborných předmětů 9. Problémy přechodu žáků ze základní školy na střední odbornou školu Literatura je uvedena v Informacích učitele
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce: 1. Didaktika odborných předmětů - význam a obsah. 2. Vyučovací proces - charakteristika, podstata, teoretické základy,didaktická klasifikace učiva, etapy vyučovacího procesu. 3. Didaktické principy (zásady) ve výuce odborných předmětů. 4. Výukové metody ve výuce odborných předmětů- pojem, klasifikace, volba vyučovacích metod. 5. Metody slovní, metody názorně demonstrační, metody praktické. 6. Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků v odborném vzdělávání, problémové metody výuky. 7. Organizační formy výučování v odborných předmětech. 8. Plánování práce ve střední odborné škole. 9. Mezipředmětové vztahy ve výuce odborných předmětů. 10. Didaktická technika a učební pomůcky používané ve výuce odborných předmětů. 11. Učitel odborných předmětů. 12. Přechod žáků ze základní školy na střední školu. 13. Organizace závěrečných a maturitních zkoušek.
Informace učitele
LOVEČEK, A.; ČADÍLEK, M. Didaktika odborných předmětů. Brno: 2003. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003. ČADÍLEK, M. Pedagogické minimum pro mistry technických oborů. Brno: CTI ČR,1999. CÍSAŘ, V.; ČERVENKA, J.; DRAHOVZAL, J.; KOLÁČEK, Š. Didaktika zemědělských předmětů. Praha: VŠZ, 1986. DRAHOVZAL, J.; KILIÁN, O.; KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, Edice pedagogické literatury, 1997. MOJŽÍŠEK, L. Didaktika.Teorie vzdělání a vyučování. Praha: SPN, 1998. SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.