PdF:OP3BP_PsEP Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
OP3BP_PsEP Pedagogická psychologie - přednáška
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65 - Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Prerekvizitami výukového předmětu jsou vědomosti z obecné, vývojové a sociální psychologie. Obsahově se zabývá diagnostickou činností pedagoga, psychologickými základy vyučování a výchovy a psychologickými příčinami učebních obtíží a maladaptivního chování žáků. Cílem je přispět k osvojení psychologických vědomostí a psychologického myšlení a cítění jako podkladu pedagogických činností učitelů odborného výcviku.
- Osnova
- Stručný sylabus: 1. Poznávací a diagnostická činnost pedagoga. 2. Psychologie učení. Pojem, druhy, formy, proces a psychologické zákony učení. Efektivní učení: Principy efektivního učení dle Skinnera, etapy (utváření rozumových operací) dle Gaĺperina. Senzomotorické učení. Pojmové učení. Rozvoj tvořivosti. Pravidle pro dosahování spolupráce žáků s učitelem ve vzdělávacím procesu. 3. Psychologické základy výchovy. Psychologická podstata a cíl výchovy. Rozvoj morálního charakteru. Psychologická pravidla pro optimální výchovu. Osobnost pedagoga a způsoby výchovy. Stimulace rozvoje pozitivních vztahů mezi žáky a jejich optimálního sebepojetí. 4. Psychologické příčiny (intelektové a mimointelektové) učebních obtíží a psychologické příčiny neadaptivního chování vychovávaných. Agresivita a šikana. Delikvence.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou.
- Informace učitele
- Literatura ZÁKLADNÍ: ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. KIRST, W.; DIEKMEYER,U. Trénink tvořivosti. Praha: Portál, 1998. LOKŠOVÁ, I.; LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. HELUS, Z.; HRABAL, V.; KULIČ, V.; MAREŠ, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979. PROVAZNÍK, K aj. Hygiena školní práce. Praha: Avicenum, 1985. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. SMITH, CH. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. CANFIELD, J.; WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995. JANÍK,A.; DUŠEK, K. Diagnostika duševních poruch. Praha: Avicenum, 1987. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. PORTMANOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha: Portál, 1966. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. Doporučená: KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995. MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. HRABAL, V. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/OP3BP_PsEP