PdF:OP3BP_PTMS Theory - Education - Course Information
OP3BP_PTMS Theory and Methodology of Education
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/65, only registered: 0/65 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Education - Vocational Training (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives (in Czech)
- Teorie a metodika výchovy je specifickým předmětem pedagogiky, který je zaměřen na vytváření základů výchovných kompetencí edukátora ,a kromě toho disponován k vytváření a posilování integračních vazeb mezi všemi profesními kompetencemi edukátora. Výchovou přitom rozumíme systém pomoci edukantovi v procesech jeho personalizace, socializace a enkulturace, vytváření a realizaci příležitostí jeho optimálního rozvoje, který směřuje k aktivní, samostatné, tvořivé, humánní a demokratické životní orientaci.Z hlediska edukátora považujeme v tomto smyslu za stěžejní jeho způsobilost zahrnující především specifické kompetence osobnostní, psychopedagogické, komunikativní a také specifické kompetence řídící, poradenské a konzultativní.
- Syllabus (in Czech)
- Teorie a metodika výchovy – pojetí předmětu (role edukátora, kompetence edukátora, dimenze edukátorova vychovatelství, koncepce teorie a metodiky výchovy:v rovině filozoficko-axiologické, osobnostně-procesuální, bezprostředně realizační.) Hodnotová orientace současnosti a výchova (axiologie, obecný význam slova hodnota, pojem hodnoty, evoluce, intence, transcendence, potřeby a hodnoty, druhy hodnot, příroda a kultura, dimenze biologická, civilizační a kulturní, typy hodnocení, humanismus, tolerance). Koncepce globální výchovy (globální výchova, dimenze globální výchovy – vnější a vnitřní , role edukátora v globální výchově, systémové pojetí výchovy). Dítě ve výchovné situaci (sociální situace, výchovná situace, struktura situace, významovost situace, klima situace, interakce, prostředí, aktivita, situační odpověď). Edukátor v roli vychovatele (osobní dispozice edukátora, pedagogická diagnóza a prognóza,činnost diagnostická, komunikační, organizátorská, prognostická, projekční). Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy (kázeň, individuální a sociální funkce kázně, druhy kázně,základní podmínky a prostředky výchovy k ukázněnosti). Metody mravní výchovy (pojem metody mravní výchovy, třídění metod mravní výchovy, charakteristika metod mravní výchovy, podstata a funkce jednotlivých metod ve výchovném procesu, podmínky a způsoby aplikace jednotlivých metod, kulturně historické zvláštnosti jednotlivých metod). Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukativní vytváření (lidská práce, profese, trh práce, pracovně profesní způsobilost, profesní příprava, všeobecné vzdělání, odborná příprava, profesionální orientace). Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola (pojem zdraví, výchova ke zdravému životnímu stylu, zdravá škola). Možnosti alternativní výchovy (celoživotní vzdělávání, sebevzdělávání a sebevýchova, tradiční škola, humanizace, demokratizace, transformace školy, alternativní výchova, antiautoritativní výchova, vnitřní a vnější reforma školy). Rodina a výchova dětí školního věku (rodina, základní funkce rodiny, rodina jako výchovný činitel, standardy rodinné výchovy, faktory rodinného prostředí: demograficko-psychologické, materiálně-ekonomické, kulturně-pedagogické). Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností (pozitivní a negativní faktory vývoje vztahů mezi školou ,rodinou a veřejností, efektivní způsoby výchovné kooperace). Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí (prostředí, typy prostředí, školní prostředí, lokální prostředí, vrstevnické skupiny).
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět je ukončen zápočtem.Požadavek k zápočtu: Studie popisující a analyzující některý ze zvolených výchovných jevů.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/OP3BP_PTMS