OV2BP_SEP2 Economics for Pedagogics 2-seminar

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Oldřich Králík, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Oldřich Králík, CSc.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková
Timetable of Seminar Groups
OV2BP_SEP2/01: Mon 9:45–10:30 učebna 42, O. Králík
OV2BP_SEP2/02: Wed 12:30–13:15 učebna 42, O. Králík
OV2BP_SEP2/03: Tue 12:30–13:15 učebna 42, O. Králík
OV2BP_SEP2/04: Mon 8:50–9:35 učebna 42, O. Králík
Prerequisites (in Czech)
Absolvování semináře OV2BP_SEP1.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Semináře k předmětu Ekonomie pro pedagogy 2 jsou zaměřeny na veřejné výdaje a příjmy. Předmětem diskuse je především úloha státu v ekonomice (liberální a protekcionistická hospodářská politika). Výpočty jsou zaměřeny na vztahy související s domácím produktem, hospodářským růstem, elasticitou poptávky. Další část je orientována na uplatnění statistických metod v ekonomii a v dalším společenských vědách (charakteristiky jednorozměrného souboru, lineární korelace a regrese). Závěrečná část seminářů je zaměřena na české ekonomické myšlení a transformaci české ekonomiky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Veřejné statky a daně. Úloha státu v ekonomice: externality,spravedlnost a stabilita. 2. Daně přímé a nepřímé. Daně fyzických a právnických osob. 3. Produkt: domácí a národní, hrubý a čistý, nominální a reálný. 4. Hospodářský růst: absolutní růst, koeficient růstu a tempo růstu. 5. Elasticita poptávky (cenová, příjmová a křížová), elasticita nabídky. 6. Statistické metody v ekonomii (význam a historie). Základní statistické pojmy. Základní a výběrový soubor. 7. Charakteristiky jednorozměrného souboru. Střední hodnoty: průměry, kvantily a modus. Míry variability. Rozptyl, směrodatná odchylka, variační koeficient. 8. Regresní a korelační analýza (lineární a nelineární, jednoduchá a vícenásobná). Testování hypotéz. 9. Transformace české ekonomiky. 10. České ekonomické myšlení. Významní čeští ekonomové: Albín Bráf, Josef Kaizl, Alois Rašín, Karel Engliš a Josef Macek.
Literature
  • SOJKA, Milan and Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 1. vyd. Praha: Libri, 1996, 270 s. ISBN 80-85983-05-2. info
  • KRÁLÍK, Oldřich. Základy statistiky pro pedagogy (Foundation statistics). první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 39 pp. ISBN 80-7204-152-5. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Nové přístupy ve výuce společenských věd (New approach on education social sciences). In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006, p. 32 - 39. ISBN 80-7204-457-5. info
  • Králík, Oldřich. Ekonomie pro magisterské studium. Brno, 2001
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast na seminářích (80%), 3 domácí úkoly, zápočtový test.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/OV2BP_SEP2