PdF:RV2BP_4OC Ontogeneze člověka - Informace o předmětu
RV2BP_4OC Ontogeneze člověka
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková - Rozvrh
- Čt 8:50–9:35 budova E - učebna 26
- Předpoklady
- RV2BP_2SM Somatologie 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství rodinné výchovy a výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Znalosti z ontogeneze a fylogeneze člověka dotvářejí ucelený systém vědomostí o živých soustavách. Pro budoucího pedagogického asistenta jsou přehledné, ale i detailnější znalosti z této kapitoly o člověku naprosto nezbytné. V předmětu posluchači získají: základní představu o fylogenezi člověka a podrobnější znalosti o jednotlivých fázích ontogeneze člověka Na základě získaných znalostí pochopit problematiku adaptability a variability lidských struktur biologických (fyzických, behaviorálních a sociokulturních) v minulosti a přítomnosti; předmět má absolventovi pomoci získat novu představu o funkci a významu vychovatele v integrované třídě; absolvent bude vybaven základními vědomostmi pro práci s dětmi imigrantů – tj. jiných národností, event. jiných ras.
- Osnova
- 1. Pojmy fylogeneze/ontogeneze, základní zákonitosti uplatňující se ve vývoji Homo sapiens recens (dále jen H.s.) a v ontogenezi jednotlivce. Biogenetický zákon Ernesta Haeckela. Průřez fylogenezí H.s. – I. 2. Fylogeneze H.s. – II., mechanizmy uplatňující se ve vzniku a vývoji druhů. 3. Fáze ontogeneze H.s. – přehled, stručné charakteristiky. Plemena, Rasy, rasismus. 4. Období prenatální (gametogeneze, blastogeneze, organogeneze, oplození, preembryo, embryo). 5. Embryopatie. Mutageny, teratogeny, karcinogeny. 6. Období prenatální (fetus, fetopatie). 7. Období perinatální. Porod. 8. Novorozenec – charakteristika n. zralý, nezralý, donošený, nedonošený. 9. Období kojenecké, o. batolete. 10. mladší šk. věk. 11. Starší šk. Věk. 12. puberta. Adolescence.
- Literatura
- KAPRAS, Jan, Jiří VYMLÁTIL a Eva TOPINKOVÁ. Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 2, Vývoj a růst člověka (Obsaž.) : Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 1, Základy genetiky. info
- VOKURKA, Martin a Jan HUGO. Praktický slovník medicíny. 7., rozš. vyd. Praha: Maxdorf, 2004, xv, 490. ISBN 8073450097. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
- Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 311 s., ba. ISBN 80-201-0063-6. info
- Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 271 s., ba. ISBN 80-201-0026-1. info
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/RV2BP_4OC