PdF:SP4MK_MSP2 Didaktiky 2 - Informace o předmětu
SP4MK_MSP2 Didaktiky předmětů 1.st. ZŠ pro žáky se spec. vděl. potřebami 2
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/0/2. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Absolvování předmětu Didaktiky předmětů 1.st. ZŠ pro žáky se spec. vděl. potřebami 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Český jazyk a jeho specifika v edukačním procesu, možnosti pohledů na složky předmětu český jazyk. Problematika přístupu k specifickým poruchám učení v mateřském jazyce.
- Osnova
- Český jazyk. Vzdělávací programy Základní škola, alternativní program Obecná škola, Národní škola, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání se zaměřením na český jazyk na 1. stupni. Psychologické základy vyučování čtení, psaní, vývoj metod prvopočátečního psaní a čtení. Etapy výuky čtení podle analyticko-syntetické metody, metodický postup při výuce čtení, nedostatky a poruchy ve výuce čtení. Specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, význam didaktických her při osvojování si dovednosti čtení. Vyučovací hodina, organizační formy výuky, struktura vyučovací hodiny.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 128 s. ISBN 80-210-3613-3. info
- HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
- Metody hodnocení
- ukončení - zkouškou. Požadavky uřesněny na začátku výuky předmětu
- Navazující předměty
- Informace učitele
- FONTÁNA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1999 GEOFEREY, P. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996 KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a kooperativní škola. Praha: Portál, 1999 LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Pracovní listy. Praha: Portál, 2001 NOVOTNÁ, M. Pojetí výuky čtení a psaní na 1. stupni primární školy. Brno: 1997. PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996 SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999 SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP, 1998 Vzdělávací program Základní škola. Praha: Fortuna, 1996 Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portál, 1996 Vzdělávací program Národní škola. Praha: SPN, 1996 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, VÚP Praha SPILKOVÁ,V. a kol. Proměny primírního školství v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-924- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. 80-7184-803-4 VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: Karolinum, 1993. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Variabilita a patologie lidské WALTEROVÁ, E. Kurikulum proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0846-6
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/SP4MK_MSP2