SPSPC_SPDO Spec. pedagogická diagnostika Oftalmo

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Absolvování a splnění požadavků ze specializace oftalmopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
l. Projevy signalizující zrakové postižení: šilhání, či mhouření očí při snaze o fixaci, rychlé kmitavé pohyby očí (nystagmus), zvýšená citlivost na světlo, oči nekonají souhybné pohyby nespolupracují, výrazné časté mrkání, dítě se nedívá do očí tomu, s kým mluví, zvláštní držení těla či natočení hlavy při zrakové práci, obtížně udrží zrakovou pozornost, špatná koordinace oko ruka, obtížná orientace v prostoru, nejistý pohyb v neznámém prostředí, oči často slzí, dítě si stěžuje na závrať, časté bolesti hlavy při práci do blízka 2. Lékařská diagnostika vymezuje: etiologii postižení, změny ve fyziologii zrakových drah, přenos zrakové informace a její zpracování v korových centrech 3. Funkční diagnostika: probíhá metodou pozorování a za využití standardizovaných testů jako je preferenční test "Preferential Looking", "Teller Acuity Card Test", případně obrázkové testy " BUST test", "LH Symbol Test" blíže vymezuje funkci a kvalitu vizuální percepce. Zpracování případová studie osoby se zrakovým postižením podle dané osnovy: Osnova: Úvod V. Teoretická východiska (stručná charakteristika příslušné vady) VI. Kazuistika jedince (dítěte, dospívajícího, mladistvého, dospělé osoby) se zrakovým postižením Kazuistika bude obsahovat tyto složky: 19. Zkratka jména nebo křestní jméno, s udáním pohlaví, datum narození a skutečný věk v době vypracování kazuistiky. Např. Jan nebo J.P., chlapec, nar. 9.10.1983, 16 let 20. Stručná charakteristika - celkový dojem z popisované osoby. Zde uvést i možné nápadnosti v zevnějšku či chování, zjevné vady atd. Např. Chlapec sportovní postavy s vycvičenou maskulaturou, hnědé oči, černé vlasy, nosí brýle a fixní rovnátka. 21. Rodinná anamnéza - obsahová náplň je uvedena v učebním textu (PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997) 22. Osobní anamnéza - obsahová náplň je uvedena v učebním textu (PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997) 23. Vyšetření prostředí - rodinné, školní, pracovní (podle věku vyšetřované osoby) 24. Diagnóza vady či poruchy - jaká a kdy stanovena, dosavadní léčba. Pokud jsou nějaká zpřesňující další vyšetření, tak uvést uzávěry (např. opakovaná vyšetření v PPP, SPC apod.). 25. Použít dle vlastního výběru jednu z diagnostických metod. Např. rozhovor, pozorování hry, analýzu výsledků činnosti (rozbor kresby apod.). 26. Závěr - stručné shrnutí 27. Doporučení - tam, kde lze aplikovat Závěr Seznam literatury (podle abecedy, podle platné ČSN) Přílohy
Literatura
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011.