PdF:SV4BP_ANDP Andragogika (před.) - Informace o předmětu
SV4BP_ANDP Andragogika (přednáška)
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- St 11:35–12:20 učebna 33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) je významným fenoménem současné doby, vzdělávání úzce souvisí se sociální prací i multikulturní výchovou neboť je důležitým mechanismem, který bývá velmi často významným řešením sociální situace různě znevýhodněných skupin; zahrnuje mimo jiné oblast celoživotního učení, didaktickou teorie vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovu, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikaci, motivační faktory k učení, distanční studium, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří, sociální situace seniorů
- Osnova
- Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě Didaktická teorie vyučování dospělých. Didaktické formy. Didaktické metody. Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Rekvalifikace, distanční studium, atd. Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, Univerzity III. věku, Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích. Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.) Úvod do profesního vzdělávání Vzdělávání dospělých v souvislosti se sociální prací, multikulturní výchovou a sociální pedagogikou
- Literatura
- Psychologie stárnutí. Edited by Ian Stuart-Hamilton - Jiří Krejčí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-274-2. info
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
- TOURNIER, Paul. Osamělost mezi lidmi :příčiny a důsledky, východiska a řešení osamělosti. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1998, 148 s. ISBN 80-85495-15-5. info
- SPOUSTA, Vladimír. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Pedagogická orientace, odborný čtvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost, 1998, č. 3, s. 100-103. ISSN 1211-4669. info
- RABUŠIC, Ladislav. Česká společnost a senioři. Brno: MU, 1997, 189 s. ISBN 80-952-98-02/58. info
- RABUŠIC, Ladislav. Česká společnost stárne. 1. vyd. Brno: Georgetown, Masarykova univerzita, 1995, 192 s. Spisy Masarykovy univerzity, Filozofické fakulty. ISBN 80-210-1155-6. info
- PACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990, 135 s. ISBN 80-201-0076-8. info
- ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
- JŮVA, Vladimír. Mimoškolská výchova dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1986, 118 s. URL info
- ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 111 s. URL info
- LÖWE, Hans. Úvod do psychologie učení dospělých. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 325 s. URL info
- Metody hodnocení
- Zkouška probíhá písemnou formou: Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých. Výchova a vzdělávání dospělých, didaktika andragogiky, vzdělávání dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Profesní vzdělávání dospělých jako prostředek společenských a hospodářských změn Nové trendy ve výchově a vzdělávání dospělých. Rekvalifikace, distanční studium, celoživotní vzdělávání Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, aktivní stáří, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, soužití generací, uplatnění sociálních pedagogů v práci pro seniory Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích, charakteristika dvou systémů vzdělávání dospělých ve vybraných státech
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/SV4BP_ANDP