SV4MP_SPTS Analýza sociálně pedagogických teorií (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
St 14:20–15:05 učebna 33
Předpoklady
Úkoly pro studenty v semináři: - zpracování/analýza vybrané sociální teorie z přehledu témat a její začlenění/aplikace do konkrétního společensko-edukačního problému v současné době. - diskuse nad významem sociálních teorií při diagnostice, evaluaci a predikci jevů společensko – edukační reality. - četba literatury, tvorba konspektů zaměřených na probíranou studijní literaturu. - monitorování hromadných sdělovacích prostředků v oblasti sociálně – edukační problematiky a následná reflexe studentů nad sledovanými příspěvky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem semináře v předmětu Sociálně pedagogické teorie je vytvoření diskusního rámce, ve kterém bude studentům umožněno trénováni dovednosti systémově nahlížet na jevy sociálně edukační reality z pohledu probíraných sociálních teorií a koncepcí. Předpokladem úspěšné práce v semináři je vytvoření dovednosti účelně operovat s odbornými pojmy dané problematiky učebního předmětu a pochopení a aplikování sociálních teorií na konkrétní realitu. Součástí práce v seminářích je i písemné zpracovávání dílčích úkolů, které proběhnou v e-learningovém kurzu.
Osnova
  • 1. Návrh struktury sociálně pedagogických teorií: pojetí, předmět bádání, metodologie, pojmy a význam. 2. Problematika vědeckosti sociálních věd. Meze pedagogické teorie. Metateorie, elementární východiska metateorie a filozofie vědy. (Deskriptivní teorie, experimentální teorie, axiomatické teorie, explanační teorie, predikativní teorie). Memy a sociální učení. 3. Změny paradigmat v pedagogice a jejich vliv na sociální teorie. Paralely a mezníky v historickém vývoji vytváření sociálních teorií. Multikulturní přístup k filosofii sociálních věd. 4. Klasická sociální teorie. Modernita a tradice. Teorie elit. Solidarita sociální diferenciace. Sociální evoluce. Teorie nových sociálních hnutí. Teorie mobilizace zdrojů. 5. Behaviorismus. Teorie účinků masové komunikace založené na behaviorismu. Teorie zázračné střely. Teorie individuálních diferencí. Teorie vzorů. Sociální behaviorismus. Teorie sociální směny (Homans). 6. Funkcionalismus. Sociální systémy a problém řádu. Moc, hodnoty a normy. Teorie konfliktu. Teorie účinků masové komunikace (T. Parsons). Funkcionalistická teorie médií a společnosti. 7. Interakcionismus a interpretativismus. Idea interpretace. Etnometodologie. Jazyk a hermeneutika. Kauzalita. Teorie účinků masové komunikace založené na symbolickém interakcionismu.Teorie sociálních vztahů. Homansova teorie sociální interakce. Teorie sociálních sítí = teorie rolí – R.H. Turner, Colomy? Teorie sociální směny. 8. Západní marxismus. Kritická teorie společnosti. Teorie hegemonie. Ideologie. Teorie konfliktu. 9. Psychoanalytická teorie. Gender studies. Komplex. Nespokojenost v kultuře. 10. Strukturalismus. Diskurs, vědění a moc. Jednání, diskurs, kritika.Teorie strukturace. Problémy determinismu a individualismu. Bourdieu a kulturní kapitál. 11. Feminismus. Segregace žen. Sexualita, reprodukce, práce. 12. Postmodernistická teorie. Krize vědeckého poznání. Konzumní společnost. Nahodilost a postmoderní etika. Systémová teorie modernity. Teorie komunikativního jednání. Sociální hnutí kyberkultury. Teorie identity. Námitky vůči postmodernitě. Teorie sociální interakce = dramaturgická teorie – Goffman? 13. Globalizace. Nadnárodní trendy. Ekonomický determinismus. Právní, politická a kulturní globalizace. Globalizace modernity, dimenze globalizace. Teorie kulturního imperialismu. Teorie modernizace. 14. Teorie médií a teorie společnosti. Teorie veřejné sféry. Frankfurtská škola a kritická teorie (teorie konfliktu?) chování médií. Teorie očekávané hodnoty. Společnosti pozdní doby. 15. Teorie determinant edukačních procesů (Ch. Jencks, J. Coleman). Teorie kulturního a jazykového zaostávání (Jensenova a Eyseneckova teorie deficitu). Bernsteinova teorie determinovanosti vzdělávání. Teorie odškolnění společnosti. Pedagogika probouzející uvědomění.
Literatura
  • BAUMAN, Zygmunt. Globalizace : důsledky pro člověka. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 157 s. ISBN 8020408177. info
  • EHL, Martin. Globalizace pro a proti. Vydání první. Praha: Academia, 2001, 185 stran. ISBN 8020008977. info
  • DE FLEUR, M. a S. BALL-ROKEACHOVÁ. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. info
  • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 s. ISBN 80-85850-89-3. info
  • GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 195 s. ISBN 80-85850-62-1. info
  • GIDDENS, Anthony. Unikající svět :jak globalizace mění náš svět. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 135 s. ISBN 80-85850-91-5. info
  • GLADWELL, Malcolm. The tipping point : how little things can make a big difference. 1st ed. Boston: Little, Brown, 2000, xii, 301. ISBN 0316316962. info
  • Pohlaví, gender a společnost. Edited by Ann Oakley - Milena Poláčková - Martin Poláček. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-403-6. info
  • RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti : výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. Translated by Věra Topilová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 176 s. ISBN 8020005714. info
  • KELLER, Jan. Teorie modernizace. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 194 s. ISBN 9788086429663. info
  • THOMPSON, John B. Média a modernita : sociální teorie médií. Translated by Jan Jirák. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 219 s. ISBN 8024606526. info
  • ZÁVĚŠICKÝ, Jan. Globalizace terorismu: staronový fenomén. Mezinárodní politika. Praha: Ústav mezinárodních vztahů, 2006, XXX, č. 10, s. 12-15. ISSN 0543-7962. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k ukončení semináře: - 75 % úspěšnost vědomostního testu jako předpoklad připuštění k ústní zkoušce. - napsání čtyřstránkové eseje na zadané téma. Práce posílejte do e-kurzu Sociálně pedagogické teorie na mood-lince.
Informace učitele
Seminární témata Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný článek v rozsahu minimálně čtyř stran. - Výchova a vzdělání v kontextu soudobých globalizačních tendencí. - Rovnost vzdělávacích příležitostí, prostředek k nastolení sociální spravedlnosti. - Rysy masové komunikace a jejich vliv na rozvíjení neformálního kurikula. - Tradice a postmoderna jako normy soudobého vzdělávání. - Kulturní podmíněnost výchovy. - Návrat k přírodě jako cesta/alternativa předcházení stresu současného civilizovaného světa.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.