PdF:SZ7MP_ALP1 Alternativní pedagogika - Informace o předmětu
SZ7MP_ALP1 Alternativní pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Alexandr Polák (přednášející)
PaedDr. Jiří Valla (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Klára Hájková (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Út 14:20–15:05 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 31 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu slouží k rozšíření a propojení informací o možnostech alternativních postupů ve výchově a vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit problematiku alternativního školství, interpretovat informace o tradičních i moderních alternativních školách.
- Osnova
- Humanismus, demokracie, pluralismus a alternativnost v pedagogice. Pokusy o klasifikaci alternativních škol. Historické prameny alternativního myšlení a pedagogických systémů. Reformní pedagogika. Vybrané obecné rysy alternativních výchovných a vzdělávacích postupů. Waldorfská škola. Montessoriovská škola. Daltonská škola. Freinetovská škola. Jenská škola. Alternativní školy v 70. letech 20. století. Uplatnění alternativních principů a metod v současných vzdělávacích projektech v ČR. Kooperativní škola, inkluzivní škola, otevřená škola. Integrovaná tématická výuka, projektová výuka, Začít spolu, Dokážu to. Angažované učení, škola hrou, individualizované učení. Program Škola podporující zdraví.Práce s nadanými žáky.
- Literatura
- Svobodová, Jarmila. Výběr reformních i současných edukačních koncepcí (Zdroje inspirace pro učitele). 1. vyd. Brno : MSD s.r.o., 2007. ISBN 978-80-86633-93-0.
- Metody hodnocení
- Zkouška je buď ústní nebo písemná, podle rozhodnutí vyučujících v jednotlivých seminárních skupinách.
- Informace učitele
- Literatura, která bude doplněna, je uvedena na stránkách: www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Ke stažení
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je zakončen zkouškou. Zkoušejí vedoucí seminárních skupin, v jejichž kompetenci je zvolit způsob zkoušení (ústně, písemně, test atd.).
Předmět je vyučován každoročně.
Literatura, rozvrh i e-mailové kontakty na vyučující seminárních skupin jsou uvedeny v sylabu: www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Ke stažení - Alternativní pedagogika.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/SZ7MP_ALP1