PdF:Ze2RC_PBK2 Pedogeografie a biogeografie - Informace o předmětu
Ze2RC_PBK2 Pedogeografie a biogeografie
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 12 hodin konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová - Předpoklady
- K efektivní účasti ve výuce předmětu musejí studenti zvládnout základy geologie, hydrologie a klimatologie, aby byli schopni posoudit pozaďové charakteristiky přírodního prostředí formující půdní a vegetační kryt.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace o další aprobační předmět (program PdF, C-CV, směr Zeměpis pro základní školy)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o geografických aspektech studia půdního pokryvu a bioty. Zdůraznit indikační roli půdy a bioty o ostatních složkách prostředí a praktické využití těchto poznatků. Prezentovat obě disciplíny atraktivně pro pochopení ze strany žáků ZŠ.
- Osnova
- Obsah předmětu:
- 1. Pedogeografie v systému geografických věd. Objekt a předmět pedogeografie. Pomocné disciplíny.
- 2. Půda jako systém. Základní vlastnosti.
- 3. Součásti půdy.
- 4. Půdotvorné procesy.
- 5. Klasifikace a regionalizace půd ČR.
- 6. Geografické aspekty prostorové diferenciace půdního pokryvu.
- 7. Biogeografie v systému geografických věd. Příbuzné disciplíny.
- 8. Pojem společenstvo, ekotop, geobiocenóza.
- 9. Ekoelementy vegetace.
- 10. Růstové formy, pojem formace.
- 11. Biogeografické členění ČR.
- 12. Pedogeografie a biogeografie v geografickém kurikulu ZŠ a RVP.
- Metody hodnocení
- Předmět je uzavřen zkouškou, která probíhá primárně písemnou formou. V případě opakovaného neprůkazného složení písemné zkoušky, může po schválení vyučujícím proběhnout i zkouška ústní. Podmínkou připuštění ke zkoušce obecně je udělený zápočet ze semináře.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- DORST, Jean. Ohrožená příroda. Praha: Orbis, 1974, 406 s.
TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky, Praha: ČGÚ, 2000, 68 s.
REJFEK, J., et al. Bonitace čs. zemědělských půd a směry jejich využití. Praha: Mze ČR, 1990, 238 s.
BEDNAREK, Renata, PRUSINKIEWICZ, Zbigniew. Geografia gleb. Warszawa: PWN, 1999, 288 s.
DOBROVOLSKIJ, Gleb, URUSEVSKAJA, Inga. Geografija počv. Moskva: MGU, 1984, 415 s.
NĚMEČEK, Jan, SMOLÍKOVÁ, Libuše, KUTÍLEK, Miroslav. Pedologie a paleopedologie. Praha: Academia, 1990, 552 s.
PELÍŠEK, Josef. Výšková půdní pásmitost střední Evropy. Praha: Academia, 1966, 368 s.
PELÍŠEK, Josef. Lesnické půdoznalství. Praha: SZN, 1964, 568 s.
HORNÍK, Stanislav, et al. Základy fyzické geografie. Praha: SPN, 1982, 400 s.
HOLÝ, Miloš. Protierozní ochrana. Praha: SNTL, 1978, 283 s. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/Ze2RC_PBK2