Bi2BP_ABZP Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_ABZP/01: každý sudý čtvrtek 10:40–12:20 Botanická zahrada Kejbaly, D. Křivánková
Bi2BP_ABZP/02: každý lichý čtvrtek 10:40–12:20 Botanická zahrada Kejbaly, D. Křivánková
Předpoklady
Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 1 Bi2BP_AEKC. Předmět bude realizován blokově, součástí je asistentská práce s žáky v terénu. Předmět připravované specializace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85
Jiné omezení: podmínkou je úspěšně realizovaný předmět aplikovaná ekologie
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem SP je: 1, Pomocí teorií vedených aktivizujících praktických cvičení (na základě již vytvořeného vědomostního základu a teoretického uvažování- bázového vědění v problematice environmentálního vzdělávání pro potřeby studovaného oboru) připravit studenty tak, aby absolventi SP prokázali 1, dovednost postupovat od fenologického a environmentálního pozorování všedního dne přes teoretické uvažování až ke kvalitativnímu porozumění jevů modelových situací v přírodě. 2, Aby uměli pomocí dostupného technického a mentálního vybavení abstrahovat a formulovat jádro problému jako prostředek transformace abstraktních souvislostí zpět do reality vlastního odpovědného jednání. 3, Na základě sebereflexního a situačního učení absolventi dokáží diskutovat a vyhodnotit na cvičení prezentovanou a změněnou kulturu učení , důležitou pro environmentální vzdělávání - zkušenostní učení prožitkem. 4.Absolventi zvládají základy pozorování a experimentálních dovedností na školní zahradě, didaktický koncept skupinové práce. 5, Cílem je, aby Studenti prokázali schopnosti k řešení problémů ve smyslu didaktické, odborně správné redukce, praxí prokázali prezentaci postojů a schopnost následné reflexe. 6,Předmět obsahově koresponduje s předmětem Neživá příroda 2 a v závěru se integruje s předmětem Terénní cvičení z Neživé přírody s realizací pro období jaro, léto. 7,V praktické a heuristické výuce na principu sebereflexe se v terénu hlouběji zabýváme základním paradigmatem současné společnosti - využíváním přírodních zdrojů živé i neživé přírody a přeměnou životního prostředí. Výstupem je upevnění znalostí pojmů ( klíčových pro základní vzdělávání), rozšíření znalostí a dovedností (nezbytných v environmentálním vzdělávání) a praktické řešení problémů (včetně prezentace výsledků), které jsou důležité pro pochopení principů trvale udržitelného života (TUR), pro ochranu přírody a vytváření kladného postoje k řešení problémů TUR ve škole (organizace „Dne Země“, „Studentská zahrada“, akce:„ Biologické pěstování, zdravá příroda a zdraví člověka,projekty „Globe“, „Ozon“, „Máme rádi zvířata“ aj.). Nedílnou součástí je osobnostní rozvoj.
Osnova
  • 1. Poznávání a pozorování organismů - fenologické proměny přírody: jaro, léto 2. Abiotické podmínky života – pozorování, měření - výroba meteorologického a fenologického kalendáře jako základu pro kalendář přírody 3. Mezinárodní ekologické vzdělávací programy - Globe, Modré z nebe…měření, vyhodnocování výsledků 4. Zemědělství, genetické inženýrství, permakultura a valeologie 5. Založení, realizace a vyhodnocení vlastního agro-pokusu na principech biologického pěstování – skupinová seminární práce, osobní odpovědnost 6. Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka 7. Nácvik základních pedagogických dovedností, získávání profesních návyků (bezpečnost práce, skupinové vyučování a projekt...) 8. Pokojové rostliny na ZŠ ovlivňující pozitivně zdraví ve školách-pěstování jaro, léto 9. Využití botanických zahrad MU: “léčivé rostliny“
Literatura
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521734-1
  • REICHHOLF.J.: Žít a přežít v přírodě.Praha: Ikar. 2002, 221s., ISBN 80-249-0040-8
  • HEITZOVÁ, Halina,: Pokojové rostliny.Praha: Svojtka a Vašut, 1995, 239 s.,
  • e-learningové texty v IS MU předmětu.
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
  • PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
  • OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
Metody hodnocení
Bloková výuka v terénu na středisku "Kejbaly" a integrovaně na terénním cvičení v zahradě lékařské fakulty. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou je aktivní účast na cvičení, odevzdání skupinové seminární práce a úspěšné složení testu z poznávání přírodnin a teorie.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.