PdF:Bi2BP_TCBZ Cvič. v terénu - bot. zoo. - Informace o předmětu
Bi2BP_TCBZ Cvičení v terénu - botanika, zoologie
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 4 dny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cvičení v terénu probíhá formou týmové práce studentů ve 4 (3-5) skupinách pod odborným dohledem všech vyučujících; každá skupina se věnuje jednomu přidělenému biotopu (les, louka, pole, stojatá voda, tekoucí voda apod.) - na tomto biotopu si hned 1. den nainstaluje různé pasti apod., které denně kontroluje.
Postupně ale každá skupina provede i průzkum na ostatních biotopech; vyhodnocení skutečností zjištěných kombinací všech použitých metod (zejména určování získaného materiálu pomocí atlasů) na všech biotopech bude provedeno ve skupinové závěrečné zprávě vypracované v průběhu TC a odevzdané (a obhájené) při jejím ukončení.
Podmínkou zápočtu je také úspěšné absolvování "poznávaček" rostlin a živočichů.
Smyslem cvičení je umožnit studentům integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů konfrotací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu; dále je už na bakalářském stupni studia nutné umožnit studentům ověřit si možnosti případného využití práce v terénu pro potřeby výuky přírodopisu na ZŠ. - Osnova
- 1. den: dopoledne zahájení terénního cvičení, ubytování, organizační schůzka; odpoledne zahájení práce na jednotlivých biotopech (pokládání pastí apod.), exkurze do okolí s demonstrací významných vegetačních jednotek apod.; večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
- 2. den: dopoledne i odpoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace); večer: determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
- 3. den: dopoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace; odpoledne případně exkurze do Arboreta Křtiny); večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu, práce na závěrečné zprávě.
- 4. den: dopoledne ukončení terénních prací (likvidace pastí apod.), dokončení závěrečných zpráv, obhajoba závěrečných zpráv, praktické poznávací zkoušky z botaniky a zoologie; odpoledne ukončení terénního cvičení, úklid, balení, nakládání materiálu a odjezd.
- Literatura
- Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Edited by Jindřich Krejča. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2004, 384 s. ISBN 8007011897. info
- Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001, 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. info
- BĚLOHLÁVKOVÁ, Radmila. Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin : [1785 barevných ilustrací]. Edited by Jindřich Krejča, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 384 s. : i. ISBN 80-07-00989-2. info
- ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
- Metody hodnocení
- terénní cvičení (4 dny); aktivní přístup doložený skupinovou závěrečnou prací; úspěšné absolvování "poznávaček" - praktické poznávání rostlin a živočichů.
- Informace učitele
- Studenti sledují vývěsku na stránkách katedry. Organizační pokyny budou garantem předmětu aktualizovány v dostatečném předstihu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/Bi2BP_TCBZ