PdF:CJ2MP_JJRo Jazykový rozbor - Informace o předmětu
CJ2MP_JJRo Jazykový rozbor
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Borovská, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Přemysl Hauser, CSc. (přednášející), PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (zástupce) - Garance
- prof. PhDr. Přemysl Hauser, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Čt 10:40–12:20 učebna 6
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět předpokládá teoretické znalosti a praktické dovednosti získané studiem dílčích jazykovědných disciplín synchronních i diachronních (historická mluvnice českého jazyka, vývoj spisovné češtiny). Studenti na základě dosavadních znalostí prokazují schopnost analyzovat text jako celek i jevy jednotlivých jazykových rovin (jevy hláskové a pravopisné, jevy morfologické, slovotvorné, lexikální, syntaktické). Jevy současného českého jazyka vysvětlují se zřetelem k jejich zakotvení v textu a komunikační situaci a některé jako důsledek změn v průběhu vývoje jazyka. Studenti by v závěru kurzu měli být schopni ukázat na konkrétním textu současné tendence ve vývoji jednotlivých jazykových rovin.
- Osnova
- 1. Věta a text. Příslušnost textu ke stylové oblasti.
- 2. Hláskové jevy v konkrétních textech. Jejich charakteristika z hlediska dichotomie spisovnost / nespisovnost a charakteristika stylová.
- 3. Morfologické jevy v textu. Stylová charakteristika konkrétních morfologických prostředků. Současný stav jako výsledek vývojových jazykových změn. Tendence v současné morfologii.
- 4. Jevy slovotvorné a lexikální. Konkrétní projevy vývojových tendencí v současné slovní zásobě a v tvoření slov. Přejatá slova v textu a jejich slovotvorná charakteristika.
- 5. Syntaktická stavba výpovědí v textu. Nejčastější nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí. Odchylky od pravidelného syntaktického členění.
- 6. Syntaktický rozbor, analýza věty jednoduché a souvětí.
- 7. Aktuální členění výpovědi a stavba textu.
- Literatura
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Požadavkem k zápočtu je zvládnutí látky obsažené v osnovách a studijní literatuře, které bude prověřeno testem v zápočtovém týdnu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/CJ2MP_JJRo