FY2MP_SDF2 Seminář z didaktiky fyziky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.
Katedra fyziky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Rozvrh
Po 7:55–9:35 učebna 3
Předpoklady
Fy2MP_DPV Didaktika přírodních věd úvod.
Zápočet z FyMP2_SDF1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je analyzovat průběh získávání fyzikálních poznatků a operativních dovedností žáků ve škole.
V seminářích budou studenti: a) Diskutovat o zásadních tématech z přednášek DF1 a řešit stanovené úkoly, vč. testů pro žáky. b) Provádět metodický rozbor prvních 7 tematických celků učiva fyziky ZŠ a G.
Osnova
  • V seminářích budou v 1. části diskutovány didaktické problémy fyziky v návaznosti na přednášky a jejich odraz ve školské praxi (ŠVP). Ve 2. části budou dvojice studentů provádět metodický rozbor tematických celků učiva fyziky podle následující struktury: 1. Uvést základní fyzikální pojmy tematického celku, které jsou nosnými pojmy didaktického systému fyziky a prokázat jejich dobrou znalost. 2. Zvolit způsob efektivního zavádění a postupného rozvíjení těchto pojmů ve vyučování fyzice. 3. Vybrat vhodné pokusy tematického celku a prokázat dovednost pokusy didkticky správně provést a graficky interpretovat. 4. Vybrat vhodné úlohy a naznačit metodiku jejich efektivního řešení.
Literatura
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
  • JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 121, 25. ISBN 8021013346. info
Metody hodnocení
Podmínky pro udělení zápočtu: 1. Aktivita na seminářích a min. 80 % úspěšnost v písemných testech. 2. Alespoň 1 úspěšný metodický rozbor tematického celku z fyziky během semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.