OP3MK_ERPC Ekonomika a řízení podniků obchodu a služeb

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/12. 12. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jiří Strach, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je modelace systému řízení obchodního podniku, resp. podniku služeb na základě získaných poznatků z předchozích kurzů tvořících základ studijního směru. Jinými slovy je cílem navrhnout projekt nově zakládaného podniku – jeho dílčích funkcí, jehož obsahem je definování pravidel, podle kterých by měl „virtuální“ podnik fungovat. Vedlejším cílem je vyzkoušení si týmové práce a v ní implementovaných manažerských funkcí – vedení, organizování, kontroly… Projekt je vzhledem ke komplexnosti úkolu zpracovávaný v týmech. Po absolvování tohoto kurzu by student měl: - rozumět obsahu a významu procesního řízení a provázanosti procesního řízení a procesní struktury s útvarovou strukturou podniku - rozumět provázanosti ekonomického, resp. finančního řízení podniku s fungováním celého podniku a jeho vazeb s okolím - znát obsah základních a podpůrných podnikových funkcí - být schopen aplikovat teoretické poznatky na systém řízení navrhovaného podniku - mít zkušenost se systémovým modelováním - být schopen porozumět pozitivům a negativům týmové práce.
Osnova
  • Vzhledem ke specifickému zaměření kurzu, ve kterém je kladen důraz na práci studentů, je počet témat osnovy omezen na osm okruhů, a to:
  • 1.Zadání projektu
  • 2.Útvarová struktura a procesní management
  • 3.Odbytová funkce
  • 4.Ekonomická funkce
  • 5.Nákupní funkce
  • 6.Personální funkce
  • 7.Technická funkce
  • 8.Správní funkce.
Literatura
  • LANDA, Martin a Michal POLÁK. Ekonomické řízení podniku. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008, xiv, 198. ISBN 9788025119969. info
  • LANDA, Martin. Finanční a manažerské účetnictví podnikatelů. Vyd. 1. Ostrava: Key Publishing, 2008, 324 s. ISBN 9788087255087. URL info
  • HRADECKÝ, Mojmír, Jiří LANČA a Ladislav ŠIŠKA. Manažerské účetnictví. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 264 s. ISBN 978-80-247-2471-3. info
  • CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 307 s. ISBN 9788072611676. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů : základy moderní personalistiky. 4. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2007, 399 s. ISBN 9788072611683. info
  • WÖHE, Günter a Eva KISLINGEROVÁ. Úvod do podnikového hospodářství. Translated by Zuzana Maňasová. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007, xxix, 928. ISBN 9788071798972. info
  • ŠIŠKA, Ladislav. Vybrané kapitoly z controllingu. Masarykova univezita, 2007, 193 s. ISBN 978-80-210-4495-1. info
  • BLAŽEK, Ladislav a Martin LANDA. Ekonomika a řízení podniku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 96 s. ISBN 8021039604. info
  • VALACH, Josef. Investiční rozhodování a dlouhodobé financování. 2. přeprac. vyd. Praha: Ekopress, 2006, 465 s. ISBN 8086929019. info
  • HRADECKÝ, Mojmír, Jiří LANČA a Ladislav ŠIŠKA. Manažerské účetnictví. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 138 s. ISBN 80-210-4212-5. info
  • DĚDINA, Jiří a Milan MALÝ. Moderní organizační architektura. Praha: Alfa Publishing, 2005, 170 s. ISBN 8086851117. info
  • Personalistika 2006. Edited by Jiří Stýblo - Jan Urban - Margerita Vysokajová. Praha: ASPI, 2005, xxii, 771. ISBN 80-7357-148-X. info
  • LUKOSZOVÁ, Xenie. Nákup a jeho řízení. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, xii, 170. ISBN 8025101746. info
  • LYKOVÁ, Jana. Jak organizovat a řídit úspěšný prodej. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 199 s. ISBN 8024702053. info
  • KLÍROVÁ, Jana. Corporate governance : správa a řízení obchodních společností. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2001, 126 s. ISBN 80-7261-052-X. info
  • JOBBER, David a Geoff LANCASTER. Management prodeje. Edited by Vilém Jungmann. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2001, xvi, 431. ISBN 8072265334. info
  • KOUBEK, Josef. ABC praktické personalistiky. Praha: Linde, 2000, 400 s. ISBN 80-86131-25-4. info
  • GAMMON, John S. Nákup a prodej :Průvodce pro malé a střední podnikatele. Translated by Jaroslav Tolman. Praha: Readers International Prague, 1994, 13, 171 s. ISBN 80-901454-3-4. info
Metody hodnocení
Studium je založeno jednak na přímé výuce – přednášce a tutoriálech, kterých hlavní náplní bude prezentace a konzultace zpracovaného projektu a dále na samostatné týmové práci mimo hodiny vyhrazené přímé výuce, která se týká zpracování projektu. Projekt nového podniku (nově založeného, vzniklého podniku, resp. nové pobočky, nebo nové dceřiny společnosti existujícího podniku) zpracovává tým v počtu minimálně 4, maximálně 6 studentů. Projekt je zpracováván v průběhu semestru, v rámci kterého je nutné absolvovat dvě prezentace a konzultace, které ukážou průběh zpracování projektu a zároveň se průběžně budou řešit nedostatky, problémy, sporná místa. Kurz je ukončen kolokviem, který má ústní formu v podobě obhajoby zpracovaného projektu a prozkoušení teoretických znalostí, které tvoří základ projektu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.