OV3BP_EP2 Ekonomie pro pedagogy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Oldřich Králík, CSc. (přednášející)
Garance
Ing. Oldřich Králík, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Rozvrh
Po 15:15–16:00 učebna 30
Předpoklady
OV3BP_EP1 Ekonomie pro pedagogy 1
Znalost problematiky v rozsahu přednášek, úspěšné složení zápočtu z předmětu OV2BP_EP1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět dějinám ekonomických teorií: německá historická škola, marxistická ekonomie, neoklasická ekonomie (rakouská, švýcarská a anglická škola), keynesiánská ekonomie, institucionalismus, monetarismus aj. Závěrečná část přednášek je orientována na vybrané kapitoly z makroekonomie (produkt, inflace, nezaměstnanost a zahraniční obchod).
Osnova
  • 1. Německá historická škola. Utopický a maloburžoazní socialismus. 2. Vznik a vývoj marxistické politické ekonomie. Dílo K. Marxe. 3. Rakouská subjektivně psychologická škola. Neorakouská škola. 4. Anglická a švýcarská neoklasická škola. 5. Institucionalismus a neoinstitucionalismus. 6. Vznik a vývoj keynesianské školy. 7. Neokeynesiánská a postkeynesiánská ekonomie. 8. Chicagská škola. M. Friedman. 9. Ekonomika veřejného sektoru. 10. Ekonomický růst a životní úroveň. Produkt (HDP, HNP). 11. Inflace (mírná, pádivá, hyperinflace). Nezaměstnanost. 12. Zahraniční obchod, měnové kurzy.
Literatura
  • KRÁLÍK, Oldřich. Vývoj ekonomického myšlení. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998, 32 s. ISBN 8072040693. info
  • FRANK, Robert H. a Ben BERNANKE. Ekonomie. Translated by Helena Fialová. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 803 s. ISBN 8024704714. info
  • SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 2. opr. vyd. Praha: Libri, 1998, 270 s. ISBN 80-85983-48-6. info
  • HOLMAN, Robert. Dějiny ekonomického myšlení. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 1999, xix, 541. ISBN 8071792381. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Nové přístupy ve výuce společenských věd. In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006, s. 32 - 39. ISBN 80-7204-457-5. info
Metody hodnocení
Přednáška ukončená ústní zkouškou (předpoklad zápočet ze semináře).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.