SC4BK_ANTR Sociální a pedagogická antropologie

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Aktivní účast na přednáškách. Příprava posteru na vybrané téma (viz níže - informace učitele.) a jeho presentace. Otázky do diskuse, studium literatury se vztahem k tématům, příprava na závěrečný test.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace: V rámci předmětu student: Získá vhled do problematiky antropologie jako komplexní vědy o člověku s orientací na sociální pedagogiku. Rámcové se seznámí se základními pojmy, postavením antropologie v systému společenských a přírodních věd, antropologie obecná a biologická, kulturní, sociální, pedagogická. Propojí získané základními pojmy s přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů antropologie v systému společenských a přírodních věd, antropologie obecná a biologická, kulturní, sociální, pedagogická.
Osnova
  • Základní pojmy 1.Antropologie soubor věd o člověku, antropologie biologická, kulturní sociální, ekologická, pedagogická, metody výzkumu. 2.Biologické dimenze člověka a lidské společnosti Evoluce člověka, hominizace, sapientace, darwinismus, neuropsychologické aspekty a komplexita lidské osobnosti. 3.Současné pojetí člověka jako integrované osobnosti v bio-psycho-sociální jednotě 4.Životní styl jako výraz životní filozofie, zdraví, nemoc, normalita, rovnováha vnitřního prostředí organismu. 5.Socializace, člověk a společnost 6.Sociální učení a výchova, člověk jako kulturní a sociální bytost, společnost a její prvky. 7.Kultura a multikulturní společnost Etnografické aspekty současné společnosti. Gender a sociální role, tolerance, kooperace, koŹmuŹnikace. 8.Člověk v moderní učící se společnosti Antropologie a pedagogika, pedagogická antropologie, význam antropologie pro sociální pedagogiku a sociální práci. Mobilita a globalizace
Literatura
  • Filosofická antropologie :člověk jako osoba. Edited by Jan Sokol. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 222 s. ISBN 80-7178-627-6. info
  • Genom :životopis lidského druhu v třiadvaceti kapitolách. Edited by Matt Ridley - Ivo Müller. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 285 s. ISBN 80-7178-507-5. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • Pohlaví, gender a společnost. Edited by Ann Oakley - Milena Poláčková - Martin Poláček. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-403-6. info
  • Sociální a kulturní antropologie [2000, SLON]. Edited by Alena Vodáková - Olga Vodáková - Václav Soukup. Vyd. 2., rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 175 s. ISBN 80-85850-29-X. info
  • HAJN, Václav. Antropologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998, 179 s. ISBN 8070679018. info
  • Úvod do kulturní a sociální antropologie. Edited by Robert Francis Murphy - Hana Červinková. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 267 s. ISBN 80-85850-53-2. info
  • LOEWENSTEIN, Bedřich W. My a ti druzí :dějiny, psychologie, antropologie. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 1997, 354 s. ISBN 80-85765-64-0. info
  • HAJN, Václav. Antropologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1996, 160 s. ISBN 8070676019. info
  • Spor o Darwina. Edited by Phillip E. Johnson - Alena Koželuhová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1996, 211 s. ISBN 80-85495-57-0. info
  • BENEŠ, Jan. Člověk. In Člověk. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0460-0. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 49 s. ISBN 8021001410. info
Metody hodnocení
Přednáška (bloková výuka 15hod) - (+ studium literatury, skupinová diskuse - přehled k dané tématice) Ukončení: zkouška Požadavky k získání zkoušky: 1. Presentace a samostatná vystoupení studentů (přednášky, postery, skupinové diskuse, hry) na vybrané téma. 2. Písemný zkouškový test (ověřuje teoretické znalosti studentů) test : (rozsah 15 otázek); forma: 2/3 test 10 ot. (a/b/c/d 1 správná odpověď = 1 bod); 1/3 5 ot. přímé odpovědi (0 - 1,5 body); o hodnocení: A (20-18,5); B (18-16,5); C (16-14,5); D (14-12,5); E (12-10,5)
Informace učitele
Témata pro samostatná vystoupení výroba a presentace posteru:
1. Dědičnost, výzkum lidského geonomu, etické problémy genetického výzkumu
2. Inteligence a emocionalita v lidském životě, jednota ducha i těla
3. Manželství, rodina a stát, výchovné praktiky v různých kulturách
4. Náboženství v lidské společnosti, význam pro výchovu a duchovní život, svátky a rituály
5. Člověk a globalizace, globální problémy lidstva.
6. Etapy evoluce člověka, proces hominizace a sapientace
7. Fyziologické a neuropsychologické aspekty biologie člověka
8. Člověk a jeho životní styl
9. Zdraví a nemoc, normalita, rovnováha vnitřního prostředí organismu.
10. Základní etapy socializace člověka
11. Sociální učení a výchova, člověk jako kulturní a sociální bytost
12. Struktura společnosti a její prvky, vliv společnosti na socializaci jedince
13. Životní prostředí a jeho vliv na lidskou bytost, kulturní ekologie
14. Kultura a osobnost
15. Kultura a multikulturní společnost
16. Mobilita a globalizace
17. Etnografické aspekty současné společnosti
18. Gender a sociální role, tolerance, kooperace, komunikace, integrace a inkluze z pohledu sociální pedagogiky.
19. Člověk v moderní učící se společnosti vztah antropologie a pedagogiky, pedagogická antropologie
20. Význam antropologie pro sociální pedagogiku a sociální práci
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.