PdF:SP2BP_INVZ Inkluzivní vzdělávání - Informace o předmětu
SP2BP_INVZ Inkluzivní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/4/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. - Rozvrh
- Po 17:05–19:40 učebna 51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR a jeho komparace s vybranými vzdělávacími systémy v zahraničí. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se SVP.
- Osnova
- 1. Historický vývoj přístupů k osobám s postižením 2. Definice pojmů 3. Systém vzdělávání s důrazem na inkluzivní vzdělávání 4. Legislativní podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 5. IVP – individuální vzdělávací plán 6. Materiální a organizační podmínky pro realizaci inkluzivního vzdělávání 7. Výukové strategie v inkluzivním vzdělávání 8. Spolupráce s rodiči žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí 9. Strategie pro samostatné učení
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005, 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. info
- Metody hodnocení
- 1. Vytvořit modelový individuální vzdělávací plán žáka / studenta se SVP. 2. Zpracovat esej na téma „Možnosti integrace a inkluze“. 3. Připravit vyučovací hodinu v modelové inkluzivní třídě s využitím osvojených výukových strategií. 4. Na modelovém případu promyslet nezbytná materiálně-technická a organizační opatření nezbytná pro úspěšnou integraci modelového žáka se SVP. 5. Připravit podklady pro interview s rodiči žáka se SVP.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1995 MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994 MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1994 MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1991 MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1993 MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál,1995 NOVÁK, J. Dyskalkulie. Praha: Augusta, 1997 POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997 POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998 POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994 POKORNÁ, V. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: UK, 1992 SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996 SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999 SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1998 SOVÁK, M. Metodika psaní leváků. Praha: SPN, 1984 ŠAFROVÁ, A. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68 - 89 ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129 TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997 TŘESOHLAVÁ, Z., ČERNÁ, M., KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990 TYMICHOVÁ, H. Nauč mne číst a psát. Praha: SPN, 1992 VOJTÍK, V., MACHOVÁ, J., BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994, 2001
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět se vyučuje pouze v anglickém jazyce.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SP2BP_INVZ