SZ7BP_KOM2 Komunikativní dovednosti II

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dana Šmerdová (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_KOM2/01: každé liché pondělí 17:05–18:45 pracovna doktorandů, D. Šmerdová
SZ7BP_KOM2/02: každé sudé pondělí 17:05–18:45 pracovna doktorandů, D. Šmerdová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 102 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - rozpoznat klíčové aspekty komunikace obecně a jejich vliv na vytváření příznivého psychosociálního klimatu ve školní třídě - porozumět významu interakcí v komunikaci a věnovat jim větší pozornost při komunikaci vlastní - získat přehled o základních vzorcích a prvcích úspěšné pozitivní komunikace - uvědomit si důležité podmínky efektivní výuky ve škole, docenit význam sdílení v bezpečném prostoru - porozumět provázanosti souvislostí komunikace, interakce a organizace ve výuce a jejich vlivu na motivaci žáků ke spolupracujícímu chování
Osnova
  • Význam komunikace v životě a ve škole. Provázanost komunikace a mezilidských vztahů. Záměrné vytváření příznivého psychosociálního klimatu ve škole. Základní podmínky efektivní výuky. Komunikace jako nástroj učitele k organizaci, vedení a řízení dění ve třídě. Podpora aktivního zapojení žáků do výuky. Péče o vztahy ve třídě. Rozvíjení komunikace a spolupráce mezi žáky navzájem. Specifika komunikace v pedagogické situaci. Významné faktory ovlivňující komunikaci ve škole. Základní principy dobré komunikace. Prvky a vzorce úspěšné pozitivní komunikace. Iniciativa a příjem, věnování pozornosti, naladění, pojmenování, podpora vzniku interakcí mezi žáky a jejich usměrňování učitelem, dialog, diskuse, řešení konfliktů, naladěné vedení a řízení třídy
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 3. aktualiz. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 48 s. ISBN 8090187382. info
  • KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 286 s. ISBN 8090187374. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • Efektivní učení ve škole. Edited by Dominik Dvořák. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 142 s. ISBN 8071785563. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
Metody hodnocení
Typ výuky: diskuse v hodině, domácí úkoly Typ ukončení: prezentace výsledků, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010.