PdF:ZS1BK_PsDV Psychologie duš. vývoje - Informace o předmětu
ZS1BK_PsDV Psychologie duševního vývoje
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Otto Čačka - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět vede k osvojení znalostí činitelů i zákonů duševního vývoje, včetně pochopení dynamiky změn specifických charakteristik i celku duševního dění v jednotlivých vývojových stádiích. V každém stádiu postihuje nejen kvality racionálně-kognitivních procesů a imaginativně-emotivních funkcí, ale i dopad dílčích faktorů (akcelerátorů, stresorů atp.) v subjekt-objektové interakci, možné adaptační potíže, poruchy a nemoci, a poukazuje na možné chyby i principy optimalizace výchovného působení.
- Osnova
- 1. Koncepce a činitelé vývoje, zákony vývojových změn Interakční teorie (Bewers, Magnuson), psychické ekvilibrium a humanistický model vývoje. Švancarovy hypotézy, faktory situace (stimulátory, stresory aj.), deprivace a supersaturace. 2. Stručná charakteristika změn duševního dění v jednotlivých vývojových stádiích Periodizace vývoje, celková charakteristika jednotlivých vývojových stádií, vymezení vývojových úkolů, obecná struktura látky a doporučená literatura. 3. Faktory a úskalí akcelerace vývojových změn v nejranějších vývojových stádiích Novorozenec (rozvoj čivosti, vnímání, projevy emocí, dopad charakteru interakce). Kojenec (činitelé vnímání tvarů a prostoru, vývojové charakteristiky paměti a myšlení, city, separační úzkost). Batole (Charakter poznávacích procesů, sebeuvědomování a prožívání, vzdor). 3. Specifické znaky duševních projevů dětí v předškolním vývojovém stádiu Specifické charakteristiky jednotlivých poznávacích procesů. Funkce imaginace a imaginativních aktivit. Stimulační a inhibiční výchova. Výchovné obtíže. Školní zralost. 4. Kvality rozumově-poznávacích procesů dětství a prepuberty Změny čivosti a vnímání (rozdílové prahy, analýza, syntéza, systematičnost). Pozornost a paměť (záměrnost, porozumění, pořádání). Myšlení (názorné operace, zobecňování). 5. Změny imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dětství a prepuberty Stádia sebezažívání (formování sebepojetí a sebevědomí). Charakteristiky prožívání (exprese, projekce, morálka). Volní procesy (posuny motivace, volní jednání, autoregulace, zájmy). 6. Vnějších vlivy a jejich dopad na duševní vývoj v dětství a prepubertě Rodina (dopad rodinné atmosféry a stylů výchovy, sourozenci). Škola (změny sociálních vztahů, sexuálné role, osobnost učitele). Mimoškolní vlivy (změny i význam her a zájmů). 7. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky v dětství a prepubertě Typy adaptačních potíží v dětství a prepubertě (druhy a dynamika). Organicky podmíněné poruchy učení, řeči a chování. Neurotické příznaky (druhy, příčiny a možnosti odstraňování). 8. Styly výchovy a jejich dopad na formování osobnosti dítěte Výchovné vlivy stimulační a inhibiční. Charakteristika a dopad rozmazlování, výchovy typu „laissez faire“a autokratické. Nežádoucí vztahy vrstevníků (parazitický, symbiotický aj.) 9. Celková charakteristika jednotlivých stádií dospívání, vývojové úkoly Puberta (Změny fyziologické, psychické a sociální. Disharmonie a labilita. Faktory dovršení výkonnosti.). Adolescence (Změny kontaktu s realitou. Úrovně sebepojetí a sebeformování). 10. Úroveň racionálně-kognitivních procesů dospívajících Završení čivosti. Rozdíly charakteru vnímání, pozornosti, paměti, myšlení a tvořivosti u pubescentů a adolescentů (kognitivní styl, abstrakce, divergentní myšlení, „verbalizmus“). 11. Proces rozvoje imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dospívání Proměny emocionality (labilita, negativizmus, extrémní stanoviska, formování struktur cílů a hodnot) a volních procesů (impulzivita, aspirace, sebeovládání, plánovitost a nepudové projekty). Rozvoj Jáství (kognitivní, afektivní a konativní složky a jejich organizace) 12. Nejvýznamnější faktory subjekt-objektové interakce v dospívání Faktory rozvoje společenského citu (rodina, vrstevníci, partnerské vztahy). Potřeba výkonu a seberealizace (úroveň sebeaktualizačních tendencí, volba povolání a profesionální příprava). 13. Možné duševní poruchy a nemoci dospívajících Stupně zátěže, možnosti jejich zvládání a význam pro dušení vývoj. Variabilita charakteru projevů dospívajících. Typy maladaptace. Duševní nemoci (druhy, původ a možnosti terapie). 14. Zásady účiného jednání s dospívajícími a aspekty dospělosti Negativní důsledky „nezasahování“ či autoritativní přísnosti. Znaky optimálního přístupu. Dospělost jako „proces“ (znaky kultivované a zralé osobnosti, autonomie a seberegulace).
- Literatura
- ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- HOSKOVEC, Jiří, Jiří ŠTIKAR a Jaromír JANOUŠEK. Psychologický výkladový atlas. Praha: Karolinum, 1993, 281 s. ISBN 80-7066-716-8. info
- Metody hodnocení
- Test zahrnující nezbytné okruhy látky - v případě nesplnění následuje ústní zkouška
- Informace učitele
- http://www.volny.cz/cacka
Je nutné zvládnout následující okruhy látky: Předmět vývojové psychologie, zákony vývojových změn, duševní vývoj v raném dětství, vývojové změny v dětství a prepubertě, charakteristika psychiky v pubertě a adolescenci, rozdíly charakteru subjekt-objektové interakce v jednotlivých stádiích, duševní poruchy a nemoci, dopad různých stylů výchovy a principy optimalizace výchovného působení. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/ZS1BK_PsDV