ZS1BK_SP2 Školní pedagogika II

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/12. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Školní pedagogika je integrovaný předmět, který zahrnuje výběr problémů, tradičně obsažených v obecné didaktice a teorii výchovy, ale zasahujících i do oblasti pedagogické a sociální psychologie a psychologie osobnosti. Cílem předmětu je poskytnout studentům spíše situačně zaměřenou teorii, bezprostředně využitelnou v práci učitele primární školy, s dostatečně širokým a přiměřeně hlubokým pedagogicko-psychologickým i filosofickým kontextem a to tak, aby se prohloubila motivovanost studentů směrem k budoucí profesi, ale i jejich aktivita v oblasti samostudia. Po absolvování předmětu studenti dokážou kurikulárně rozpracovat učivo pro potřeby výuky na 1. st. ZŠ, tj. správně formulovat výukové cíle, provést didaktickou analýzu učiva, formulovat tvořivým způsobem úkoly a zadání a vyhodnotit výsledky výuky.
Osnova
  • Školní vyučování. Historický vývoj pojetí vyučování. Současné tendence v pojetí výuky (konstruktivistické versus transmisivní). Didaktické principy. Učitelovo pojetí výuky. Základní didaktické kategorie : cíl, obsah, metody, formy, prostředky, podmínky, činitelé výuky (pojmový aparát) Motivace ve vyučování, využívání přirozených dětských zájmů a potřeb, a jejich rozvoj. Aktivizace žáků ve výuce. Význam indirektivních výchovně vzdělávacích postupů. Škola hrou. Motivace školního výkonu na 1.st. ZŠ. Hygienické podmínky ve vyučování na 1.st.ZŠ , Výukový cíl a jeho místo v řízení výuky. Formulace cílů v práci učitele a žáků. Taxonomie výukových cílů. Obsah výuky. Vzdělávací kurikulum, standardy. Základní tendence ve výběru obsahu vzdělání. Učební plán, osnovy, učebnice. Učivo ve vyučování. Didaktická analýza učiva. Základní učivo. Integrace učebních obsahů a mezipředmětové vztahy. Vyučovací strategie (postupy). Problematika vyučovacích metod - jejich klasifikace, charakteristika. Metodické postupy ve vyučování. Aktivizující vyučovací metody (m.j. problémové, projektové, apod.). Organizace vyučování. Vyučovací hodina jako základní organizační forma výuky. Organizace žáků ve vyučování - výuka frontální (hromadná), skupinová a individualizovaná. Domácí příprava žáků na vyučování. Prostředky výuky. Názornost ve vyučování, moderní pojetí názornosti. Učební pomůcky. Výsledky výuky a jejich zjišťování. Zkoušení, hodnocení a klasifikace. Problematika tvorby a hodnocení didaktických testů. Školní úspěšnost žáka. Učitelovo pojetí úspěšného žáka, vliv učitele na školní úspěch. Plánování pedagogické práce. Příprava učitele na vyučování. Časově tématický plán výuky, tématické plány. Denní příprava. Školní management, právní problematika ve školství.
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 104 stran. ISBN 8021016612. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
Metody hodnocení
Zápočet: požadavek provést didaktickou analýzu vybraného tematického celku v okruhu kurikula 1. st. ZŠ. Souborná zkouška z předmětů Školní pedagogika I a II (za 3. a 4. semestr).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.