PdF:ZS1BP_SRPG Development of early literacy - Course Information
ZS1BP_SRPG Development of early literacy (Seminar)
Faculty of EducationSpring 2009
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Timetable of Seminar Groups
- ZS1BP_SRPG/01: Mon 10:40–11:25 učebna 39, J. Havel
ZS1BP_SRPG/02: Mon 7:55–8:40 učebna 39, J. Havel
ZS1BP_SRPG/03: Mon 11:35–12:20 učebna 39, J. Havel
ZS1BP_SRPG/04: Mon 12:30–13:01 učebna 39, J. Havel - Prerequisites
- Groundwork hereof object is parallel graduation lecture in educational object Development of early literacy.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- Main objectives can be summarized as practical cavity primary education in reader's literacy as part of functional literacy; conceived activity destined of skills individual deal with written texts in life.
- Syllabus
- Meaning reader's acquirements and acquirements write in today's society and in of our culture; influence development these skill on school fruitfulness, foreground. ineffectualness at school.
- 2. Reading and writing like activity needed for life, as part of functional literacy.
- 3. Reading and writing like agent development critical thinking. Method and forms work, theoretic groundwork.
- 4. Development vocabulary.
- 5. Development literacy in pre-school age.
- 6. Development initial literacy pupil minor insider.
- 7. Meaning families for the development of reader's and clerical literacy.
- 8. Meaning projected class at development initial literacy.
- 9. Utilize computer at evolution initial literacy.
- 10.Research in the area development initial literacy.
- Literature
- HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní (How Anticipate Deficits in Elementary Reading and Writing). In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, p. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
- Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
- HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní (Make Ready Children for Education in Reading and Writing). In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, p. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
- Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
- HAVEL, Jiří and Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní (Elementary reading and writing). In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2nd ed. Brno: Paido, 1999, p. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
- HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ and Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 pp. ISBN 80-85931-64-8. info
- KŘIVÁNEK, Zdeněk and Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
- KŘIVÁNEK, Zdeněk. Mimotřídní práce v počátečním čtení : metodická příručka. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 66 s. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
- ČAPKA, František and Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994, 91 s. info
- GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
- Assessment methods
- Type education: class discussion, written test Type termination: portfolio, credit
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/ZS1BP_SRPG