ZS1MK_BiP4 Živá a neživá příroda IV - přednáška

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
blok. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
ZS1BK_IVZ I, ZS1BK_IVZ II, ZS1BK_IVZ III; Předmět je podpůrným předmětem pro ZS1BK_IVZ IV a ZS1BK_PBGP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je sjednocení úrovně znalostí a získání správných představ o rozmanitosti života na Zemi, o objevech a využívání přírody člověkem v minulosti i přítomnosti. Základní informace (od klasifikace a evoluce živých soustav - včetně přehledu význačných taxonů, jejich členění a významu pro přírodu a člověka - až k nejdůležitějším objevům a vynálezům, které ovlivnily a ovlivňují život na Zemi) by měly vést k získání dovednosti syntetizovat základní vědomosti v oblastech, kde se propojuje učivo přírodovědné se společenskovědním, s výchovou k udržitelnosti a ke zdraví. Důležité je vytváření kladného postoje k ochraně přírody, kulturních památek a zdraví, jako projevu pochopení principů trvale udržitelného života. Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění významu biologického a environmentálního vzdělávání pro rozvoj environmentální gramotnosti a osobnostní rozvoj žáka v základním vzdělávání - osvojení si návyku kritického myšlení pro sebereflexní učení jako základní dovednosti pro celoživotní environmentální vzdělávání člověka - získání základních znalostí a dovedností, důležitých pro chápání vazeb v přírodě, jejíž je člověk součástí i vlivu rozvoje společnosti od minulosti až po dnešek; - porozumění a analýza měnící se podoby učení a výuky pro environmentální gramotnost v moderním současném světě.
Osnova
  • Cílem je sjednocení úrovně znalostí a získání správných představ o rozmanitosti života na Zemi, o objevech a využívání přírody člověkem v minulosti i přítomnosti. 1. Rozmanitost a rovnováha v přírodě – zdravá příroda a zdraví člověka. 2. Klasifikace a evoluce živých soustav – uživatelské třídění, taxonomie, hierarchická klasifikace a vědecké názvosloví. 3. Člověk - tvor biologický a společenský: pěstitel, chovatel, biotechnologie, principy TUŽ. 4. Charakteristika jednotlivých skupin užitkových organismů.
Literatura
  • e-learningové texty v IS MU předmětu
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s. ISBN 9788071822134. info
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • HEITZOVÁ, Halina. Pokojové rostliny :krása v květech i v listech : portréty oblíbených pokojových rostlin, ozdobných listem nebo květem, novinky i vzácnosti a rady, jak je pěstovat : zelený slovník. Illustrated by Ushie Dorner, Photo by Friedrich Strauss - Max Wettewrwald - Herm. 2. české vyd. Praha: Svojtka a Vašut, 1997, 239 s. ISBN 80-7180-323-5. info
  • JELÍNEK, Jan. Vybrané kapitoly z obecné biologie : pro střední školy gymnazijního typu. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1997, 111 s. ISBN 8071820474. info
  • PARKER, Steve. O přírodě trochu jinak. Bratislava: Mladé letá, 1996, 122 s. ISBN 80-06-00728-4. info
  • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 87 s. ISBN 800426266X. info
Metody hodnocení
Přednášky, diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je průběžné plnění zadaných úkolů a úspěšné zakončení povinného předmětu ZS1BP_PBGP.
Navazující předměty
Informace učitele
Obsah předmětu ZS1MK_BiP4 Živá a neživá příroda IV odpovídá obsahu ZS1BK_BiP4.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.