PdF:ZS1MP_CjR2 Linguistic Analysis 2 - Course Information
ZS1MP_CjR2 Linguistic Analysis 2
Faculty of EducationSpring 2009
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- PaedDr. Ivo Martinec, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Luklová - Timetable
- Mon 7:55–9:35 učebna 10
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- The students shall deal with the texts of various style spheres during this lessons. There is presupposed that students are able to apply knowledge of the contemporary Czech language (phonetics, phonology, morphology, word structure, syntax, stylistics) to the analysis of scientific texts, texts of the literature, texts of the textbooks for primary school. Cílem výběrového semináře je práce s textem. Texty v učebnicích českého jazyka, umělecké texty. Uplatnění vědomostí a dovedností z fonetiky a fonologie, tvoření slov a stavby slova, morfologie a syntaxe (klasické i valenční), stylistiky. Praktické využití jazykových rozborů ve vyučovacích hodinách mateřského jazyka, a to jak v části jazykové, tak i slohové (i literární).
- Syllabus
- 1. Complex text analysis. 2. Language idioms and expressions in the syntactical structures. 3. Componed sentence. Combined sentence. 4. Stylish features in the syntactical structures. 5. Various types of the text units. 6. Cohesion and coherence. 7. Composition of the texts. 1. Komplexní jazykový rozbor textu. 2. Syntaktické vztahy a jejich vyjadřování. 3. Souvětí. Jeho druhy. Rozbor složitého souvětí. 4. Stylistická charakteristika skladebních jazykových prostředků v textu. 5. Textové jednotky. 6. Prostředky textové soudržnosti (koheze). 7. Stylistické prostředky kompoziční.
- Literature
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ and Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory (Language Analysis). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 pp. ISBN 80-210-2557-3. info
- KNESELOVÁ, Helena and Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol (Texts to the Correction. For the Students of Czech Language Teaching at schools of all Levels). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 pp. ISBN 80-210-2540-9. info
- ČECHOVÁ, Marie and František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- Assessment methods
- seminar credit
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on completion of the course: Zpracování seminárního úkolu (jazykový ruzbor)
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/ZS1MP_CjR2