ARTKC_ROLt Rozvoj literární tvořivosti

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/4. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
L. Štěpán (cvičící), doc. PhDr. Otto Čačka (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty základním teoretickým i praktickým otázkám úlohy literární tvořivosti v kontextu arteterapie tak, aby si osvojili jak pomocné psychologické diagnostické nástroje při rozpoznávání duševních poruch, tak orientační terapeutické metody z široké škály uměcké tvorby. Konkrétně jde o zapojení literární tvorby (poezie, próza, dramatický text) do psychoterapeutického procesu kolektivního i individuálního, se zvýrazněnou účastí nevědomí pacienta tak, aby se ve výsledku v literární textu manifestovala jeho intuice a projekce reflexe skutečností.
Osnova
  • Účastníci kurzu se nejprve seznámí s teoretickým „balíkem“ problematiky: se vzděláváním a s tvořivostí obecně; s tvůrčím procesem z hlediska psychologie (analytické, operační a syntetické stádium); s tvůrčím procesem z hlediska komunikační teorie“ (jde o fáze vnímání pozorovatelem, tvořivosti a percipienta); také s otázkami slovesného díla (imaginace, pud, tvorba) a konkrétně s otázkami literáního díla (funkce, obsah a forma, literární druhy a žánry, problematika versologie). V praktické aplikované části si pak frekventanti vyzkouší některé typy diagnosticky a terapeuticky použitelné textové i orální kreativity, specifické testy a komunikační situace s pacienty z hlediska předmětu.
Literatura
  • PTÁČKOVÁ, Pavlína. Sloh :náměty, ukázky, cvičení. Praha: Linx & spol., 38 s. ISBN 80-86194-05-1. info
  • ŠTĚPÁN, Ludvík. Hledání tvaru. Vývoj forem polských literárních žánrů (poezie a próza). první. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 490 s. spisy FF č. 349. ISBN 80-210-393-6. info
  • Čítanka plná humoru : letem světem fantazie : soubor autorských děl k výuce literární a výtvarné výchovy pro 5. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. Edited by Ludvík Štěpán - Roman Karpaš. Vyd. 1. Liberec: Dialog, knižní velkoobchod a nakladatelství, 2000, 165 s. ISBN 808621821X. info
  • PAVELKA, Jiří. Předpoklady literárního dorozumívání. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1998, 318 s. ISBN 8021018003. URL info
  • OTEVŘELOVÁ, Ondřejka. Kreativní psaní jako terapeutická metoda u psychicky nemocných. Edited by Věra Machů. 1995, 121, [17] info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
Výukové metody
přednáška a cvičení
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.