Bi1MP_ENV2 Praktikum k environmentálnímu vzdělávání a pěstitelství 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století" a výzkumného programu „Biologie pro život a zdraví“ realizovaného na středisku MU „Kejbaly“. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
1, kontaktní výuky s žáky a přírodninami v terénu;
2, realizovat situačním učení studentů, kteří na základě praktické a heuristické výuky na principu sebereflexe, aktivizujících metod a forem vzdělávání, dosáhnou sjednocení požadované úrovně vědomostí (klíčových v základním vzdělávání pro obor pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV) 3, propojení získaných vědomostí s průřezovými tématy (především environmentální výchova), důležitých pro pochopení souvislostí uvedeného oboru s principy udržitelného života, rozvoje (TUR) a zdraví 4, využívat dovedností poznávacích (pozorování, pokus a diskuze v terénu), pracovních (praktické činnosti), sociální komunikace a jednání (týmová spolupráce, řízení, organizace) k postupnému osvojování profesních návyků a dovedností pro práci asistenta učitele i učitele s žáky v terénu 5, správně využívat informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně Cílem je vytvoření kladného postoje k biologickému hospodaření v krajině (umět využívat školní zahradu nebo terén okolí školy), k péči a ochraně zvířat, k vytváření podmínek prevence proti vzniku fobií z přírody u dětí, jako základ ochrany zdravé přírody - základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti.
Osnova
  • 1. Pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV jako obor environmentálního vzdělávání pro TUR, život a zdraví. Úloha pedagogických pracovníků v základním vzdělávání. 2. Pěstitelské práce dle RVP ZV, biologické hospodaření, školní biotopová zahrada, bezpečnost práce. 3. Chovatelství dle RVP ZV, podmínky v základním vzdělávání, bezpečnost práce. 4. „Škola hrou“ aneb kontaktní výuka pro environmentální vzdělávání a výchovu. 5. Biologické hospodaření a prvky permakultury, biotopová školní zahrada a možnosti chovů v základním vzdělávání. 6. „Jak na to“ – situační učení a skupinové vytváření podmínek pro aktivizující výuku. 7. „Kde to dělají dobře“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 8. „Máme rádi zvířata“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 9. „Den pro Zemi 1“ – příprava a realizace skupinových seminárních prací 10. „Den pro Zemi 2“ – prezentace a analýza skupinových seminárních prací, reflexe, závěr
Literatura
  • KLIKOVÁ, Gabriela a Zuzana PAVELKOVÁ. Pěstujeme bylinky. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2007, 110 s. ISBN 9788024719023. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • HESSAYON, D. G. Zelenina a bylinky v zahradě. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský & Ševčík, 1999, 144 s. ISBN 80-86029-95-6. info
  • KLIKOVÁ, Gabriela. Biozahrada. 1. vyd. Praha: Zemědělské nakladatelství Brázda, 1992, 383 s. info
Výukové metody
skupinové diskuse, skupinové projekty, prezentace odborníků v oboru
Metody hodnocení
Bloková výuka dle rozpisu na e-learningu předmětu je ukončena kolokviem za aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu výuky a veřejnou rozpravou nad výsledky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012.