CJ3BP_LTL1 Teorie literatury 1

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivan Němec (přednášející)
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Út 14:20–16:00 učebna 10
Předpoklady
CJ3BP_LUSL Úvod do stud. lit. a lit. vědy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pomoci studentům při osvojování metod literární vědy a poznávání zásad literárněvědné práce. Výsledkem semináře je písemná seminární práce: analytická studie v rozsahu cca 10 normostran (18 000 znaků). Studenti se zabývají rozborem současné české prózy podle vlastního výběru. Své analýzy prezentují nejprve formou ústního referátu, v závěru semestru pak odevzdávají písemnou podobu seminární práce. Studenti tak budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
Osnova
  • 1.Literatura oboru a podmínky získání zápočtu: úspěšné zvládnutí seminární práce.
  • 2.Metody tvůrčího psaní: tvorba analytické studie. Práce se sekundární literaturou.
  • 3.Poetika prózy a možnosti interpretace prozaického textu.
  • 4.Architektonika, kompozice. Kompoziční výstavba jako klíč k interpretaci.
  • 5.Motivický rozbor prozaického textu: ukázky.
  • 6.Kompoziční analýza prozaického textu: kritické čtení vybrané studie.
  • 7.Závěrečné hodnocení seminárních prací.
Literatura
  • HRABÁK, Josef. K morfologii současné prózy. Vyd. 1. Brno: Blok, 1969, 196 s. info
  • HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
  • JANKOVIČ, Milan. Kapitoly z poetiky Bohumila Hrabala. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 205 s., [1. ISBN 80-7215-003-0. info
  • CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. [Brno]: Atlantis, 1994. ISBN 8071080802. info
  • VŠETIČKA, František. Podoby prózy :o kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. V Olomouci: Votobia, 1997, 248 s. ISBN 80-7198-262-8. info
  • BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
Výukové metody
Studenti seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat poetiku literáního díla. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat. Hlavní metodou výuky je seminární cvičení.
Metody hodnocení
Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce: analytické studie v rozsahu cca 10 normostran (18 000 znaků). Studenti se zabývají rozborem současné české prózy podle vlastního výběru. Své analýzy prezentují nejprve formou ústního referátu, v závěru semestru pak odevzdávají písemnou podobu seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.