PdF:CJ3DC_JDC2 Didaktika ČJ na SŠ 2 - Informace o předmětu
CJ3DC_JDC2 Didaktika českého jazyka na střední škole 2
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/6. 6 hodin konzultací v semestru. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející), PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (zástupce)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Předpoklady
- Předpokladem je absolvování discipliny Didaktika ČJ na SŠ 1 (CJ3DC_JDC1).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Český jazyk a literatura pro střední školy)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení, dále rozvoj práce s textem, rozvoj tvořivosti; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu. Práce na konzultacích je zaměřena na problematiku jazykového vyučování na střední škole. Důraz je kladen na výuku stěžejních tematických oblastí skladby, tvarosloví a pravopisného učiva. Předmět rozvíjí vědomosti a zejména praktické dovednosti, které studenti získali absolvováním předmětu Didaktika ČJ na SŠ 1. Osvojené metody výuky odpovídají požadavkům Rámcového vzdělávacího programu.
- Osnova
- 1. Obsah výuky jazykového učiva na střední škole.
- 2. Metody a strategie efektivního učení (způsoby přípravy a organizace výuky).
- 3. Hra jako vyučovací metoda.
- 4. Vytváření prostředí pro metody kritického myšlení ve škole.
- 5. Hodnocení.
- Literatura
- GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování :osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- Výukové metody
- konzultace - diskuse, prezentace, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. Studenti během semestru průběžně plní zadané domácí práce. Ke kolokviu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech gramatického nebo slohového učiva ČJ.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Ukončení předmětu kolokviem předpokládá získání zápočtu z předmětu CJ3DC_JDC1.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/CJ3DC_JDC2