OP3BP_DKP Komparativní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Předpoklady
Předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast - zpracování eseje na zadané téma.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle předmětu pro studenty jsou: Vymezit funkci Srovnávací pedagogiky jako výzkumné metody Definovat Srovnávací pedagogiku jako vědeckou disciplínu zabývající se srovnáváním vzdělávacích systémů nebo jejich částí ve dvou nebo více zemích Posoudit kvalitu moderní Srovnávací pedaogiky jako oblasti výzkumných aktivit zaměřených na shromažďování poznatků o vzdělávání v různých zemích.
Osnova
  • 1. Zdroje srovnávací pedagogiky 2. Předmět, funkce a význam srovnávací pedagogiky 3. Metodologie srovnávací pedagogiky 4. Vývoj českého vzdělávacího systému 5. Alternativní a inovativní školy v ČR a ve světě 6. Vzdělávací sytém ČR - východisko komparace 7. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR "Bílá kniha" - základní rysy 8. Kurikulum v mezinárodním pohledu 9.Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě 10.Komparace vybraných oblastí vzdělávání
Literatura
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 282 s. ISBN 9788024600031. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 579 s. : i. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984, 579 s. URL info
  • CIPRO, Miroslav. Pohled na japonskou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 145 s. URL info
  • CIPRO, Miroslav. Pohled na americkou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 148 s. info
Výukové metody
1. Přednáška 2. Beseda se zahraničním odborníkem o tamním školském systému 2. Seminární práce
Metody hodnocení
hromadné konzultace, esej v rozsahu 2 - 3 stránky formátu A4 (prokázat pochopení podstaty, možností a smyslu komparativní pedagogiky pro učitele praktického vyučování, témata prací budou upřesněna na 1. konzultaci, zápočet.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.