PdF:OP3BP_SZSS Základy sociální pedagogiky - Informace o předmětu
OP3BP_SZSS Základy sociální pedagogiky - seminář
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Předpoklady
- Předmět je povinnou součástí prezenčního bakalářského studia oboru Učitelství pro mateřské školy. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným získáním zápočtu. Rozsah práce studentů: - Řešení odborných témat zadaných pro seminární úkoly - Vystoupení studenta se zpracovaným tématem - Předpokladem je kultivovaný projev, didakticky propracované vystoupení, využívání pomůcek audiovizuální techniky. Příspěvek by měl vyústit připravenými otázkami v následnou diskusi s ostatními studenty. - Aktivní účast na seminářích
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65 - Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- Seminář navazuje na předmět OP3BP_SZSP Základy sociální pedagogiky - přednáška. Předpokládá zvládnutí základních sociálně pedagogických kategorií, orientaci v předmětu, kultivované vystupování před spolužáky, schopnost organizace skupiny, řízení diskuse ve skupině. Předpokládá také schopnost přijímat zpětnou vazbu od ostatních studentů, odborně a smysluplně reagovat na reflexe kolegů v rámci připravovaného tématu.
- Osnova
- Témata seminářů/bloků: 1. blok Seznámení se s chodem seminářů, představení výuky a vyučujícího, studentů. Exkurze do odbormného zařízení, představení práce sociálního pedagoga a jeho možného uplatnění. 2. blok Sociální pedagogika jako vědní disciplína: co je to sociální pedagogika, jaký je její vztah k participujícím oborům, paradigmata sociální pedagogiky. Samostatná práce pro studenty: esej na téma Sociální pedagogika a vztah k mému studijnímu oboru: Definujte na základě odborné literatury profesi sociálního pedagoga a vaši potencionální profesi (mistr/-ová odb. výcviku, učitelka v MŠ). Zaměřte se na společné a rozdílné kompetence, úkoly a postupy práce. Věnujte pozornost odborným a osobnostním předpokladům obou profesí. Zamyslete se nad tím, zda-li vám v budoucím povolání může býtsociální pedagogika prospěšná.(!!!tuto esej si musejí studenti dopředu promyslet a písemně připravit na seminář!!!) Instutice a zařízení se sociálně pedagogickou dimenzí v České republice. Profese sociálního pedagoga: jaké jsou jeho kompetence, etika profese, uplatnění.Studenti mají za úkol si předem nachystat sektory, v nichž se může sociální pedagog uplatnit (rozdělení: MPSV, zdravotnictví, vnitra, spravedlnosti, školství; státní x nestátní sektor; práce ve skupině – využití multimédií). 3. blok Story of stuff – trvale udržitelný rozvoj a sociální pedagogika. Watch and change – interaktivní workshop s materiály Člověka v tísni (studenti mají za úkol nastudovat témata globalizace, interkulturalita, trvale udržitelný rozvoj a pomáhající profese) Aktuální problémy sociální pedagogiky: sociálně znevýhodněné skupiny (Romové, migranti, bezdomovci, náhradní rod. péče, penitenciární a postpenitenciární péče, drogově závislí...); Jak poznávat a vytvářet podmínky pro rozvoj jedinců žijících ve specifických sociálních skupinách. Subkultury, etnické menšiny a minority, cizinci ve společnosti. Kulturní, náboženské odlišnosti: představení tématu z prací a vlastní aktivty studentů. Úkol: připravit si prezentaci na téma menšinová kultura (nebo mešinové náboženství). Tato prezentace má za úkol přinést ostatním spolužákům různorodý pohled na fenomén „jiného“ vnímání skutečnosti. skupinová práce;
- Literatura
- STŘELEC, Stanislav. Vydavatelem vyžádaný recenzní posudek monografie BAKOŠOVÁ,Z.Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005, 4 s. ISBN 80-89-236-00-6. info
- JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, č. 4, s. 470-471. ISSN 3330-3815. info
- SPOUSTA, Vladimír. Hromadné sdělovací prostředky a výchova. Kapitola 2.3. In KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 61-77. ISBN 80-7315-004-2. info
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
- PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Prostředí a výchova. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1999, s. 17-33, 16 s. ISBN 80-210-1946-8. info
- PŘADKA, Milan. Počátky a příčiny vzniku sociální pedagogiky. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998, s. 5-17. ISBN 80-210-1946-8. info
- FALTÝSKOVÁ, Jarmila. Prostředí jako determinanta aktivit u dospívajících. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998, s. 37-45. ISBN 80-210-1946-8. info
- Výukové metody
- příprava na praxi - praktická orientace, sráce individuáloně i ve skupinách, kooperativní vyučování
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem.
- Informace učitele
- Základní doporučená literatura a informační zdroje: BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. HRADEČNÁ, M. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-015-7. HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULLAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : PF UMB, 2000. KALVACH, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP v Olomouci, 2000. ISBN 80-7067-669-8. KOVAŘÍK, J. a kol. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3 KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. MAŇÁK, J et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. ISBN MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 2003. ISBN 80-86429-19-9. MATOUŠEK, O., Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998. MOŽNÝ, I. Česká společnost . Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1. MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno : MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8. WOLF, J. a kol. Umění žít a stárnout. Praha : Svoboda, 1982 MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Brno: Slon, 2006 ISBN 80-86429-87-8 SOJÁK, P. (ed.) Symposium sociální pedagogiky na Pdf MU 2. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4945-1
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/OP3BP_SZSS