PdF:OV3BP_DF2 Dějiny filozofie 2 - Informace o předmětu
OV3BP_DF2 Dějiny filozofie 2
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Rozvrh
- St 15:15–16:55 učebna 1
- Předpoklady
- OV3BP_DF1 Dějiny filozofie 1 && NOW( OV3BP_SDF2 Seminář k dějinám filozofie 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen -pochopit klíčové momenty novověké metafyziky, epistemologie a metodologie. -vysvětlit základní principy velkých filozofických koncepcí té doby -dokáže rovněž patřičně interpretovat myšlenky a důvody významných novověkých filozofů.
- Osnova
- 1. Renesanční platonismus versus renesanční aristotelismus. 2. Myšlení vrcholné renesance (filosofie a věda). 3. Pojem novověk a jeho naplnění. F. Bacon. 4. Descartova cesta ke "Cogito, ergo sum" a její důsledky. 5. Reakce na Descartův dualismus a nejen na něj. Spinoza.Genius Leibnizův. 6. Skromnost filosofa Locka a jeho vliv v následujících dějinách filosofie. 7. Berkeleyova kritika J.Locka a jeho cesta k " Být, znamená být vnímán." 8. Humův čistý empirismus? 9. Optimistický racionalismus osvícenství. 10. Filosofie I.Kanta, základní přelom v dějinách myšlení. 11. Filosofie Fichtova, duchovní odkaz doby. 12. Filosofie Schellingova, protipól filosofie Fichtovy? 13. Hegelova filosofie filosofií svobodného či nesvobodného člověka?
- Literatura
- Blecha, Ivan. Filosofie. Olomouc : Vydavatelství Olomouc, 2004, 279s. ISBN 80-7182- 147-0
- SCRUTON, Roger. Krátké dějiny novověké filosofie. Translated by Jiří Ogrocký. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 1999, 316 s. ISBN 80-85947-29-3. info
- TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaleta k Rousseauovi). 2. rozš. vyd. Praha: Paseka, 1999, 374 s. ISBN 8071852430. info
- HORYNA, Břetislav. Filosofický slovník. Olomouc: Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-064-4. info
- KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filosofie, věda. 2. nezměn. vyd. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, 1995, 314 s. +. ISBN 80-7111-021-3. info
- SOBOTKA, Milan. Dějiny novověké filosofie. Praha: Filozofický ústav, 1993. info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška
- Metody hodnocení
- Závěr: ústní zkouška. Tři otázky-správná reakce na všechny tři. Student musí prokázat znalosti relevantní povinné literatuře a obsahu výuky (viz syllabus).
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Témata seminárních prací : Hérakleitos versus Elejští? Platónův člověk člověkem dvou světů? Platónovo učení o duši Aristotelovo učení o duši Epikúros, žák Démokritův? Hérakleitovské inspirace ve stoicismu Obtížnost putování lidské duše k Jednu Novoplatónismus, inspirační zdroj křesťanství Výsledek pohledu do sebe sama Augustina Aurelia Ontologie G.Bruna Descartovo pojetí subjektu a jeho historický význam Místo Boha v Descartově filosofii Vnitřní rozpory Descartova dualismu Spinozovo a Brunovo pojetí subjektu Leibnizova transformace substance do jedinečného Lockova polemika s myšlenkou vrozených idejí Oprávněnost pojmenování J.Locka empirikem Neoprávněnost pojmenování Locka empirikem Proč měl Berkeley pravdu? Proč neměl Berkeley pravdu? Humův útěk k absolutnímu skepticismu La Mettrieovo pojetí člověka (srv.s Descartem) Podstata Kantova koperníkovského obratu Schellingovo pojetí přírody z pohledu člověka 21.stol. Hegelův pohled do dějin filosofie
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/OV3BP_DF2