PdF:Pd1BP_SLAR Stavba lekce a její realizace - Informace o předmětu
Pd1BP_SLAR Stavba lekce dramatické výchovy a její realizace
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Čt 8:50–9:35 učebna 19
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pomocí aktivní účasti v hodinách získat základní vědomosti o stavbě hodiny, v níž se využijí metody DV, o stavbě hodiny DV, lekce DV, zároveň získat dovednosti při zadávání pracovních činností, dovednost rychle reagovat na potřebu skupiny i jednotlivce, empaticky je vnímat. Po absolvování předmětu bude student schopen rozlišit hodinu s prvky DV od hodiny DV či lekce DV, bude schopen využít metod DV pro získání nových vědomostí a dovedností, zdůvodnit využití metod DV v hodinách, připravit hodinu s prvky DV, hodinu DV a lekci DV, posoudit účinnost DV při rozvoji obrazotvornosti, aktivity, fantazie, získávání nových vědomostí, bude schopen využít DV při evaluaci.
- Osnova
- 1. Aktivní účast s různou měrou zapojení v lekci DV. 2. Teoretický rozbor podle kritérií strategie vedení lekce (stanovení potřeb žáků, učebního cíle, výběr činností, přístup učitele, zhodnocení výsledků vzhledem ke stanovenému cíli). 3. Vedení lekce:hledání tématu, volba struktury, tvorba napětí, udržení zájmu dětí, možnost úhlů pohledu, určení ohniska lekce, vytvoření rámce, způsoby dětské reflexe. 4. Společné plánování lekce. 5. Samostatné plánování lekce. 6. Realizace lekce. 7. Reflexe, hodnocení.
- Literatura
- MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře : náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2004, 50 s. ISBN 8073319225. info
- MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2. vyd. Praha: IPOS, 2004, 150 s. ISBN 8070681632. info
- PAVLOVSKÁ, Marie. Cesta současné školy ke škole tvořivé. 1.vyd. Brno: MSD, 2002, 210 s. ISBN 80-86633-02-0. info
- ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami :dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 117 s. ISBN 80-7178-355-2. info
- KUŽELOVÁ, Marie a Marie PAVLOVSKÁ. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 34 s. ISBN 8021012811. info
- Výukové metody
- seminář, kolokvium,teoretická příprava, samostatná práce, skupinová práce, realizace, hodnocení, reflexe
- Metody hodnocení
- Ve skupinách vystavět lekci DV, zrealizovat ji ve škole, udělat reflexi, odevzdat její písemnou podobu, zhlédnout různé typy lekcí v SVČ Labyrint.
- Informace učitele
- Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmět u) DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80- MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0. ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ, V., ŠVEJDOVÁ, H.: Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/Pd1BP_SLAR