PdF:PdDR_FVV2 Filosofie výchovy - Informace o předmětu
PdDR_FVV2 Filosofie výchovy
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Filozofie výchovy umožňuje pedagogice najít vazby k filozofii kultury a filozofii vědy, a to prostřednictvím filozofické antropologie, noetiky a etiky. Na této cestě je třeba se seznámit s velkými mysliteli jednotlivých vývojových epoch, kteří trvale ovlivnili pedagogické myšlení a na jejichž odkaz dosud navazujeme. S pedagogickými koncepcemi významných filozofů je nezbytné konfrontovat myšlenkové proudy současné pedagogiky a hledat řešení aktuálních edukačních problémů v oblasti noetiky, mravnosti, estetiky i duševního a tělesného zdraví. Filozofie výchovy poskytuje východiska také k otázce životního stylu a profesních postojů. Kromě celkového přehledu naznačených problémových okruhů je potřeba důvěrněji se seznámit s odkazem aspoň jednoho myslitele a z jeho pohledu analyzovat některý výchovně-vzdělávací problém.
- Osnova
- Mimoevropské starověké filozofické koncepce a výchova. Řečtí antičtí filozofově a jejich názory na výchovu. Názory římských filozofů na výchovu. Středověká výchova a její filozofické zakotvení. Osvícenství a racionalismus ve výchově. Filozofická východiska pedagogické soustavy J. A.Komenského. Novověká filozofie a její pedagogická reflexe. Filozofie moderní doby a její odraz v pedagogice. Postmoderna a její ohlas v pedagogickém myšlení. České filozofické tradice a výchova (Chelčický, Komenský, Masaryk, Patočka aj.). Podstata výchovy a její filozofické zázemí. Cíle výchovy a jejich filozofické aspekty. Problematika poznání. Axiologické otázky výchovy. Mravnost v soustavě hodnot. Krásno v soustavě hodnot. Zdraví v soustavě hodnost. Životní styl z pohledu filozofie. Kultura, filozofie, věda a pedagogika. Ideál osobnosti ve filozofické reflexi. Profesní morálka učitele.
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní
- Informace učitele
- Požadavky ke zkoušce: a) Seznámení se s dílem aspoň jednoho filozofa tak, aby uchazeč byl schopen na jeho myšlení ilustrovat příslušené přehledné téma (podle doby, v níž filozof žil) a analyzovat z filozofických pozic některý výchovný problém. b) Předložit min. 3 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční). Odborná literatura: BLECHA, I. Filosofie. Olomouc : Naklad. Olomouc, 2002. BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno : L. Marek, 2001. CORETH, E. Co je člověk? Praha : Zvon, 1996. KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky. Praha : ČGU, 1923 1924. KUČEROVÁ, S. Člověk hodnoty výchova. Prešov : ManaCon, 1996. MACHOVEC, M. Smysl lidské existence. Praha : Akropolis, 2002. MASARYK, T. G. Ideály humanitní. Praha : Čin, 1946. MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha : Oikúmené, 1996. PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991. PATOČKA, J. Filosofie výchovy. Praha : PdF UK, 1997. PŘÍHODA, V. Národní filosofie výchovy. Praha : Život a práce, 1948. SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha : SPN, 1993. STARK, S., DEMJANČUK, N., DEMJANČUKÓVÁ, D. Kapitoly z filozofie výchovy. Dobrá voda : Aleš Čeněk, 2003. STÖRIG, H. Malé dějiny filosofie. Praha : Zvon, 2000. TRETERA, I. Nástin dějin evropského myšlení. Praha Litomyšl : Paseka, 2002. TVRDÝ, J. Průvodce dějinami evropského myšlení. Brno : DK, 1947.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/PdDR_FVV2