PdF:SC4BK_KOMP Komparativní pedagogika - Informace o předmětu
SC4BK_KOMP Komparativní pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/0/1. 15 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Předpoklady
- Předmět je povinnou součástí kombinovaného bakalářského studia oboru Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zápočtu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje úvod do teorie, metodologie a praxe komparativní pedagogiky jako vědní disciplíny. Vymezuje její předmět a funkci a argumentuje její význam pro poznávání současné edukační reality. Podává přehled o institucionální a informační bázi komparativní pedagogiky a poskytuje úvod do problematiky mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Seznamuje s relevantními výsledky mezinárodně komparativních výzkumů a s jejich metodologií.
- Osnova
- Předmět, funkce a význam KP
- KP jako vědní disciplína
- Informační a institucionální báze KP
- Vzdělávací systémy: struktura a funkce (ISCED)
- Vzdělávací systém ČR východisko komparace
- Co je to srovnávání a jak se odehrává?
- Srovnávací metoda jako základ KP
- Historickosrovnávací metoda a další metody KP
- Principy metodologie KP
- Komparativně pedagogický výzkum
- Evropská dimenze ve vzdělávání
- Vybraná témata srovnávací pedagogiky
- České alternativní školy v mezinárodním srovnání
- Literatura
- WALTEROVÁ, E. Kurikulum: proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994.
- BLÍŽKOVSKÝ, B.; KUČEROVÁ, S.; KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 1999.
- VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha : PdF UK, 1998.
- PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001.
- PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2004.
- ALLEMANN-GHIONDA, C. Einführung in die Vergleichende Erziehungswissenschaft. Weinheim und Basel : Beltz Verlag, 2004.
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
- POL, M.; RABUŠICOVÁ, M. Správa a řízení škol: Rady škol v mezinárodní perspektivě. Brno : Paido, 1996.
- ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha : Karolinum, 1999.
- Výukové metody
- Přednáška s podněty k samostudiu a individuální přípravě ke zkoušce a splnění semestrárního úkolu.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednášky. Typ zkoušky: domácí úkoly.
- Informace učitele
- https://moodlinka.ped.muni.cz/login/index.php
Jedno z možných témat seminární práce: Vybrat si jeden zahraniční vzdělávací systém a zpracovat jej v rozsahu podle následující struktury: 1. Stručná charakteristika země; 2. Cíle a principy vzdělávacího systému; 3. Struktura vzdělávacího systému; 4. Srovnání se vzdělávacím systémem ČR (stanovte podobné a odlišné znaky). Poklady viz: www.eurydice.org - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/SC4BK_KOMP